col_de_galibier_2646moh

10 gode råd til bjergkørsel med campingvogn

 

1. Kør med lastbilerne

En gylden regel er, at de bjergveje, hvor lastbilerne kører, kan campister også køre. Det betyder med andre ord motorveje og hovedveje. Man skal forvente en del tunneller.

Kør med lastbilerne

2. Hold øje med skilte

Hvis pas eller tunneler er lukket for campingvogne, står det som regel på skilte, men man kan også komme til bjergeveje helt uden skilt. Spørg eventuel lokale før du kører, men forbered dig på forskellige svar.

Hold øje med skilte

3. Opkørsel og gear

Hvis du har masser af motorkraft og vejforholdene er i orden og ikke mindst, at vejen er bred nok, er det som regel ikke noget problem at køre op på et bjerg. Sørg hele tiden for at bilen har moment. Det vil sige, at du kører i det gear, der trækker bedst i forhold til det terræn du kører i. Det kan være en fordel at geare ned i god tid, frem for at miste fart. I sær hvis det går meget stejlt op ad. Vær også opmærksom på, at motoren kører med forringet kraft jo tyndere luften bliver.

4. Tank op

Sørg for at have tanket op, bilen er tørstig. 4-5 km/l er ikke unormalt.

Tank op

5. Nedkørsel

Nedkørsel kan være langt mere farligt end opkørsel. Den gyldne regel er, at du skal køre ned i samme gear som op. Det kan lyde voldsomt, fordi motoren kører med en masse omdrejninger, men det har flere fordele. For det første bremser den bilen og for det andet køler den. Vær opmærksom på, at du ikke sidder med foden på bremsen, mens du kører ned. Der sker selvfølgelig ikke noget ved at bremse, men du skal bare ikke gøre det hele tiden, for så brænder bremserne fast og i værste fald svigter helt. Fordelen ved bilen er, at den kan bremse med motoren. Brems også altid med motoren, selvom du ikke har campingvogn på.

Campingvognen har påløbsbrems, og når du kører ned af, bremser denne hele tiden. Det er en enorm belastning, som ikke er godt for campingvognen i længere tid.

Det er en god ide på de steder, hvor det kan lade sige gøre, at give gas, så bilen trækker og bremsen på campingvognen slipper. De fleste campingvogne er bygget til 10-12 %s nedkørsler, men det kan man ikke bruge til så meget. Den kan godt klare en nedkørsel på f.eks. 17 % i kort tid, mens 7 % i f.eks. 45 minutter kan være et stort problem for campingvognen.

Det er mere tidsfaktoren, der er vigtig end selve hældningen på bjerget.

6. Påløbsbremsen sætter sig fast

Du er ikke i tvivl for det føles som om campingvognen pludselig er 3 gange så tung. Kør ind til siden så hurtigt som muligt. Træk håndbremsen på campingvognen, kør lidt frem med bilen, så du mærker et meget lille ryk, slip håndbremsen på campingvognen, og kør videre. Måske skal der flere gange til.

Påløbsbremsen sætter sig fast

7. Bremserne ryger

Det er meget dårlige tegn. Kør ind til siden så hurtig som muligt. Du skal ikke gøre noget, men bare vente til bremserne er kølet helt af, inden du kører videre. Hæld frem for alt ikke vand på i håb om afkølingen går hurtigere. Det ødelægger bremserne.
Hvis dette er sket, er det en god ide at få tjekket bremserne på værksted, når du kommer hjem, for at tjekke, at intet er sket. Er du i tvivl, så tjek på et værksted, der hvor du er, inden du kører videre.
Indånd ikke røgen, det er det rene gift.

8. At kunne bakke

Det er en god ide at kunne manøvrere med dit vogntog. Det er ikke usandsynligt at skulle bakke på en vej, hvis du f.eks. møder modkørende og du skal lidt tilbage til f.eks. en mødeplads, så der er plads til at kunne køre forbi hinanden.

Bremserne ryger

9. Dybe vejgrøfter

Af hensyn til store vandmængder i bjergene er der ofte dybe vejgrøfter på bjergsiden af vejen. Dem skal du ikke komme for tæt på, så hjulet på campingvognen ryger derned. Hvis der ikke er autoværn og det går stejlt ned på dalsiden, skal man også passe på her.

10. Er du i tvivl

LAD ALTID DIN TVIVL KOMME DIG TIL GODE
Tjek uden campingvogn først.

Tjek uden campingvogn først

Andre fakta

Campingpladser i bjergene:
Det er ikke alle campingpladser oppe i bjergene, der har plads til campingvogne, og nogle gange er det dårligt markeret med skilte. Tjek i campingbøger eller kontakt pladsen for at være sikker.

Generelt set er vejforholdene bedre i Alperne end i Pyrenæerne, hvilket primært skyldes et godt udbygget vejnet til skisportsstederne.

Husk at fordi du læser, at et vogntog kommer godt over et bjerg pas, er det ikke sikkert dit vogntog kan. Det kommer an på, hvor meget overskud din motor har og selvfølgelig, hvilket pas du skal over.