Vandreture i Skotland
Vandreture i Skotlands vidunderlige natur

På denne ferie i Skotland har vi lejet bil og kører fra sted til sted for at vandre i det storslåede landskab.

Skotlands højeste bjerg Ben Nevis

Denne dag starter med at vi vandre fra den dejlige Ben Nevis caravan & Camping Park neden for Ben Nevis tidligt på formiddagen og går over River Nevis og ud på en meget tydeligt afmærket bjergsti. Efter den første stigning passeres en søen Halfway Lochan, inden vi tager fat på bjerges serpentinesti. Og hvilken udsigt. Her fornemmes virkeligt, at vi er på et bjerg. Der er vid udsigt ned i grønne dale og nedenfor ligger campingpladsen. Til flere sider er der lodrette bjergvægge, hvor lyset reflektere og giver et flot farvespil. Og her er en bjergryg, som det er muligt at følge helt over på en anden bjergtop. Hele ruten kan ses herfra.

Forbi søen Halfway Lochan mod Ben Nevis

Imponerende udsigt

På toppen af Skotlands højeste bjerg - Ben Nevis, 1.343 moh. - står en gammel ruin, hvor vi spiser den medbragte frokost. Udsigten og det gode vejr "låser os fast", medens vi sidder og betragter naturen. Da vi har suget indtrykkene til os, går vi samme vej ned, men slår også et slag rundt om Halfway Lochan, da vi har god tid. Turen op er let gået på ca. 3,5 time.

Ruin på toppen af Ben Nevis

Ben Nevis caravan & Camping Park

Ikke langt fra campingpladsen ligger der dels en fin restaurant og lidt længere inde en cafe. Der spiser vi aftensmad. Her er det "kromutter" selv, der kommer med maden. Vi bliver lidt betænkelige, da vi ser hende komme iført køkkenforklædet og slippers, stor som hun er, og serverer for os. Men hvor smager det bare godt. Et himmelsk måltid: Suppe, lammeragout, dessert, kaffe og whisky. Så det har været en meget fin dag, da vi går tilbage til campingpladsen og kravler i soveposerne.

Fra Edingburgh og nordover

Vi var et par dage forinden kommet til Edingburgh og havde brugt en dag til at se slottet og lidt af byen. En tur gennem Princess Street Garden giver slottet endnu en dimension. Fra Calton Hill har vi et fint vue over byen. Og turen på op og ned ad Royal Mile til Holyroad House er der masser at se på og mange små restauranter. Men vi havde kun afsat denne ene dag til byen og sent på eftermiddagen kørte vi i den lejede bil til Loch Lomond. Desværre var det en noget primitiv campingplads vi fandt og meget fugtig efter den seneste regn. Her fik vi det første møde med de små aggressive midges - knot/stikfluer.
Den videre tur gik over Oban med frokost i Mc. Caig’s Tower (inspireret af Colosseum). Så videre nordpå, hvor vi så tidevandsforskellen - bådene stod på havnebunden!

Edingburgh Castle

Via Slottet Dunstaffnage til Glencoe

Besøg på slottet Dunstaffnage og til Glencoe, det berømte sted hvor engelske tropper massakrerede skotterne i 1692.
For at få rørt benene, gik vi en lille tur i det kuperede terræn, efter at vi havde set en film om det historiske slag.

Vandretur ved Glencore

Øen Skye

I dag kører vi nordpå langs Loch Lochy forbi bjergene "De fem søstre" og ser slottet Eilean Donan (som også kan anbefales), inden vi kører over broen til øen Skye. Det er blevet regnvejr, da vi går ind for at se Old Man of Storr. Da der samtidigt kommer tæt tåge, må vi opgive. I stedet kører vi rundt om øen langs kysten og efterhånden klarer det op. Langs kysten er der dramatiske klippevægge, der falder lodret ned i havet.
Her er kun en campingplads i Sligachan, men den er ikke værd "at skrive hjem om". Fordelen er, at den ligger umiddelbart over for The Cuillin Hills, hvor vi skal vandre i morgen.

Meat Falls på Isle of Skye

The Cuillin Hills

Det bliver en frygtelig nat med storm og slagregn. Jeg må efterspænde teltet midt på natten, medens det fortsat regner kraftigt. Teltet holder ikke tæt og her til morgen kan jeg se, at det har dryppet på vore soveposer, som nu er våde! (Teltet, som jeg har lånt, er utæt i sammensyningerne, hvilket sikkert kunne være undgået med lidt silikone-spray). Nå, det er jo ingen katastrofe, så vi pakker teltet sammen og lægger soveposerne løst i bilen i håb om, at solen kan tørre dem, medens vi er på vandretur i The Cullin Hills. Det første stykke af vandreruten på godt to timer er temmelig fladt. Vi forlader dalen og går over en lille bjergryg (ca. 150 meters stigning) og når op til søen Loch Coruisk. Søen ligger aldeles malerisk mellem høje bjerge og ud til havet. Vi spiser den medbragte mad og har dårligt pakket den ud, før den første havmåge sidder mindre end en meter fra os og tigger. Der falder da også en bid af til den, men det bevirker blot, at der kommer flere måger. Disse fugle har et godt øje til det med spisetiderne!

Loch Coruisk i Cuillin Hills

The Bad Step

Vi beslutter os for at følge ruten rundt om pynten Rubha Ban. Et sted går den nøgne klippe meget stejlt ned mod havet - The Bad Step. Her skal vi ikke over, da vi føler det er for farligt. Et forkert trin og man glider ned i havet. Det er heldigvis ebbe, så stenene nede ved havet er blotlagte - om end der er en del tang - og vi følger kysten rundt helt nede i vandkanten. Vi kommer til udløbet fra en anden sø og må vade over elven for at komme frem til et par huse i Camasunary. Herfra går der et fint spor tilbage til Sligachan. Efter ca. 25 km. og 10 timer i dette flotte område er det blevet sent, så vi overnatter på hotellet og får her tørret vores soveposer. På hotellet møder vi et engelsk par, der har været på vandring i en anden del af området. Foran den åbne pejs får vi talt om vores respektive ture og samtidig smagt forskellige whiskys!

Langs havet Cullin Hills

Rundt om Loch Kernsary

Inden vi fløj til Skotland, havde vi fået en brochure med forskellige forslag til vandreture - Walk Scotland. Her er en del vandreture minutiøst beskrevet og vi har besluttet, at afprøve nogle af dem. Vi kører til Plocktom, hvor vi ser palmetræer vokse langs lysten. Et mærkværdigt syn på disse breddegrader, men det skyldes den milde Golfstrøm. Videre mod nord til Loch Maree. Ved Poolewe starter vi dagens vandretur rundt om Loch Kernsary, som er en flot og let tur med god udsigt til landskabet omkring søen.

Vandretur rundt om Loch Kernsary

Kystvandring ved Lairg

I dag er det igen regnvejr. (Nu er teltet ellers lige blevet tørt!) Vi kører forbi Loch Assynt med bogruinen Ardvreck. Fra Lochinver kører vi ud i et meget kuperet område med mange små søer med kysten ved Lairg. Ude ved fyret Stoer Lighthouse starter dagens vandring langs kysten til Old Man of Stoer. Vi går forbi fuglefjelde og efter at have set klippen ude i havet, går vi i en bue ind i landet og op på en lille bakke, hvorfra der er udsigt langs kysten. Turen er på ca. otte km.

Klippekysten ved Stoer Lighthouse

Smoo Cave - en kæmpe grotte

Vi kører til nordkysten ser Smoo Cave, der er en kæmpestor grotte. Mos og lav gror på væggene og giver et helt specielt syn, når lyset reflekterer i vandet, der løber inde i grotten.
Vejret er fortsat dårligt, så vi fortsætter sydpå og overnatter på kroen i Lairg. Godt at vi valgte kroen, for alt står under vand her til morgen. Men det klarer op, efterhånden som vi kommer længere mod syd.

Smoo Cave

Strathpeffer og Knock Farrel

Dagens korte vandretur foregår i en helt anden type landskab. Vi starter ved Strathpeffer vest for Dingwall og går i dyrkede områder op på en ås - Knock Farrel. Herfra er der fin udsigt over det bløde landskab med marker og søer. Hjemturen går gennem en lille skov. Turen ned gennem skoven er visse steder lidt stejl og glat i fugtigt vejr.

Udsigt fra Knock Farrel

Loch Ness

Ingen rejse til Skotland uden en tur rundt om Loch Ness. Så fra Inverness kører vi højre om den sagnomspundne sø, vildt spejdende efter søuhyret. Det kunne jo være, at det var os, der fik et glimt af Nessie. Vi ser vandfaldet ved Foyers, Fort Augustus og sluserne ved Caledonian Canal og kører nordpå langs vestkysten, hvor vi besøger den berømte borgruin Urquhart Castle.
Det bliver en lang dag, inden vi når campingpladsen ved Alves nær Elgin.

Borgruinen Urquhart Castle ved Loch Ness

Spey River og Glenfiddich med smagsprøver

I dag går vandreturen op og ned langs Spey River. Første del er på landevej, medens anden del går lidt langs floden og lidt i skov. Den tur er der ikke meget ved. Det hjalp lidt, da der dukkede en sæl op i vandet, medens vi sad og spiste på stranden. De er altid lige så nysgerrige som vi!
Men dagen "reddes" alligevel, da vi besøger destilleriet Glenfiddich. Efter rundvisning er der smagsprøver (ikke meget til mig - da jeg skal kunne køre videre!). Vi får smagt den ordinære whisky og en verdenspræmiere - deres nye whisky-likør - som endnu ikke er eksporteret. Så skal vi selvfølgelig have sådan én med hjem!

Destilleriet Glenfiddich

Aftensolens lys ved Cairn Gorm

Vi telter på campingpladsen ved Glenmore i The Cairn Gorm Mountains. Alle tiders sted - også selv om der også her er masser af knot. Vi sidder i forteltet med udsigt til bjergene, der bades i aftensolens lys og vi bliver ivrige efter at komme op og vandre i morgen.

Aftensol på The Cairn Gorm Mountains

Bestigning af Cairn Gorm, 1.245 moh.

Nu har vi gået opad en time og det regner fortsat fra de lavt hængende skyer. Det ser alligevel ikke ud til, at vi får noget at se i dag. Vi går ned igen - ærgerligt! Vi når lige at komme ned, da de første solstråler bryder gennem skylaget og den tiltagende vind spreder skyerne. "Ja, men så kan vi jo gå op igen"! Denne gang følger vi en rute ved skilifterne. (Jo, der er skilifter i Skotland!). Vi bestiger Cairn Gorm, men der driver fortsat tunge skyer ind over bjerget, så vi har kun delvist udsyn. Vi sætter os lidt nede ad bjerget for at komme i læ for vind og skyer.

Varde på toppen af Cairn Gorm

Falls of Moness

Igen et helt andet landskab. Vi er ca. 30 km. nord for Perth, hvor vi går turen The Birks of Aberfeldy. En tur op gennem skoven langs floden Moness med mange vandfald undervejs. Det har igen regnet, men er nu holdt op. Inde i skoven er fugtighedsprocenten sikkert over 90! Det er som at gå i en tropisk regnskov. Dampen står op af jorden. Det drypper fra træerne. Fuglenes fløjt lyder hult og runger i skoven. Vandet risler i vandfaldene over og under os. Det er ulideligt varmt og vi bliver hurtigt svedige, selv om ruten foregår på anlagt sti og over broer.
Nede i floden står et par mænd og graver. Jo, de vasker guld! Der står to mand mere længere oppe ad floden.
Helt oppe er vandfaldet Falls of Moness. Flot, flot, med fine udsigtspunkter i skoven. Bestemt en anbefalelsesværdig tur.

Falls of Moness

Forbi Sterling Castle og Culross

Denne rejse i Skotland er ved at være tilendebragt. Vi kører til Sterling og ser slottet. Husk også at gå i kælderen og se voksfigurerne i det livagtige køkken. Vi slutter rundrejsen på hotellet The Dundonald Arms i Culross. Denne velbevarede middelalderby er bestemt et besøg værd. Dels er her gamle huse og gader og tove med toppede brosten. Dels ligger her et gammelt kloster. Og værten på hotellet, han laver god mad. Da vi kom til punktet whisky efter menuen, kom han med et leksikon med flere hundrede forskellige mærker. Det gav inspiration til ganen.
Vi sov godt den nat!

Culross med de karakteristiske gule bygninger

Fakta om Skotland

Edinburgh er hovedstad i Skotland, der er en del af Storbritannien.

Befolkningstal: Ca. 5,3 mio.

Areal: Ca. 78.782 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 984 km til Edinburgh

Mest besøgte attraktion: Edinburgh med slottet, men også de mange muligheder for at tage rundt i landets flotte landskab og se på middelalderborge, kirker og klostre, ligesom det er populært at vandre i bjergene.