Vintercamping for børn og naturelskere i Idre Fjäll
Vintercamping med børn på Idre Fjäll

Hvem er Aske? Ja han er såmænd den mest legesyge ren, der nok findes på denne jord. Han tager godt i mod både børn og voksne på Idre Fjäll. Vi pakkede bil og campingvogn for at møde Aske, stå på ski og holde vinterferie i campingvogn midt i den skønneste natur.

Anne-Vibeke Isaksen

Vært og rejsejournalist

Vi ankommer sent om aftenen

Vi ankommer sent om aftenen og stiller kun lige campingvognen op, så vi kan krybe til køjs. Vi har sat varme på om eftermiddagen, så campingvognen er dejlig varm modsat de minus 10 grader, der er udenfor. Stivfrosne lifter hænger og svajer i vinden lige over campingpladsen og jeg kan næsten ikke vente til en ny dag begynder.

Morgenfrisk

Lifterne åbner først klokken 9.00, men jeg vågner nogle timer før, og bestemmer mig for at gå en tur på toppen af fjeldet for at nyde solopgangen. Det tager kun mellem 30 og 45 minutter at gå op ad den ret stejle bakke, men det er god opvarmning før dagens skiløb. Campingpladsen ligger på den vestlige side af Idre Fjäll, hvilket betyder, at solen først "står op" langt senere end på østsiden. På toppen er der udsigt til hele den fantastiske fjeldverden, som Idre ligger i og et uforglemmeligt farvespil på himlen bliver starten på endnu en dejlig dag med campingvognen. Vintercamping er noget helt specielt.

På ski

Efter en god gang morgenmad med varm kakao er jeg i den grad klar til dagens skiløb. Telemarkskiene spændes på, liftkortet ligger i lommen og så er det bare der ud af. Pisterne ligger lige ved siden af campingpladsen, så man glider direkte fra campingvogn og ud på den ene pist, hvorfra der er adgang til hele skianlægget. Det er helt perfekt og passer godt til mit skimotto "Jeg vil ikke bære mine ski – de skal sidde på fødderne".

Alle er velkomne - børn er æresgæster

Hvis du har børn med til Idre må du forvente, at de er "mere velkomne" end dig. Det er ikke sagt i en ond mening mod voksne, men børn er bare Idres æresgæster. Renen Aske, skovtrolden Mulle, Fjeldfina og legesyge skilærere er dem, der danner rammerne for børnenes skiskole og klubber. Børnene kan starte på skiskole når de er 3-4 år gamle. Det er egentlig forkert at kalde det skole for børnene leger. Alt skiløbet leges ind i børnene og der er ingen lektier.

Forteltet skal op - men husk nu

Vi har altid fortelt med på vintercamping. Ganske enkelt fordi det er dejligt at have den ekstra plads uden for campingvognen til ski, grill (ja også om vinteren) og campingmøbler og så det er en god varmesluse. Denne gang har vi taget et vintertelt med navnet Isabella Snow Boy, men vi glemte bare en ting. At tjekke det før afgang. Det er jo ikke, fordi man ikke kan forvente, at man får det rigtige med ud af butikken, når man handler, men man har selvfølgelig også selv et ansvar med at tjekke, at det er det rigtige udstyr, man er kommet hjem med. Og meget gerne også afprøve det før afgang.
Det havde vi altså ikke gjort og da det viste sig at vi var kommet af sted med en teltdug til en Snow Boy, men stænger til en Capri Snow, fik vi lidt problemer med at få tingene til at passe sammen. Gode råd var dyre.

To løsninger

Den ene løsning er, at vi acceptere at vi ikke kan sætte vores fortelt op. Den anden er, at vi prøver at finde en løsning på problemet. Jeg ringer til forhandleren og Isabella, der fortæller, at jeg bare skal save i stængerne så de passer, hvis jeg altså kan og så vil jeg få et sæt hel nye, når jeg kommer hjem. Jeg får fat i en nedstryger nede på det lokale snescooterværksted, og afkorter de to stænger i loftet med ca. 15 cm, så de passer til længden i forteltes tag. Mere skulle der ikke til og teltet står som planlagt. Det sværeste var at få pløkkerne i den stivfrosne jord, men med en slagboremaskine borer jeg for og får derefter de medbragte Tarzan pløkker i. Selvom det kun er et lille telt får vi det til at stå flot og får optimal glæde af det i løbet af ugen. Og en erfaring rigere.

Skiløb om aftenen

To gange om ugen er der for entusiasterne mulighed for aften-skiløb, hvilket betyder at Vestbakken er åben, lifterne kører og der er oplyst på pisten. Det er noget helt andet end om dagen og på en eller anden måde mere hyggeligt, selvom det også kan være en del koldere. Denne aften er der heldigvis vindstille og ved 19 tiden begynder fuldmånen sin aftengang over en stjernefyldt aftenhimmel. Meget flot. Neden på campingpladsen, som man kan se fra liften, sidder de fleste inde i deres vogne op hygger sig.

Snescooter - hvis du har action i blodet

Der er masser af andre aktiviteter i Idre end at stå på ski. For det første kan en langrendstur ved Nipfjället anbefales især på klare dage. To gange om ugen kan man køre sin egen hundeslæde. Isklatring er noget helt nyt. Nede i centrum ca. 300 meter fra campingpladsen er der bowling, svømmehal, fitness, massage, legerum, afterskibar og meget mere.
Snescootere har der været i flere år og mulighederne er mange. Lige fra en time til flere dage. Det kræver ingen forudsætninger at tage med på snescooter, men varmt tøj kan i den grad anbefales.
Snescooterne kan køre mere end 100 km. i timen, men der køres efter forholdene, så alle er trygge. Det er rent ud sagt hammer sjovt at køre på snescooter, men de larmer forfærdelig meget, så jeg forstår godt hvis f.eks. langrendsløbere er trætte af dem, når de løber ude i skoven. Men det som gør snescooter så sjovt at køre på er selvfølgelig farten. Der er fuld fart på og skovens træer suser forbi. Christer og jeg holder pause ude midt i skoven, og det er ren fryd for øret, da vi slukker for de larmende maskiner, men jeg glæder mig også til turen hjem.....Snescooter i Idre Fjäll

Afterski på en ny måde

Afterski kan både foregå på den lokale bar eller hjemme i campingvognen. Men i Idre kan dette også foregå i et 40 graders varm badekar under åben himmel. Først en god middag, så en tur i sauna, herefter en kølig drink i baljen. Der er minus 10 grader denne aften og det sner en smule, men det mærkes ikke. Det som mærkes er en befriende varme, der trænger ind i ømme benmuskler. Denne form for afterski burde være obligatorisk på alle skiferier. De seje ruller sig i sneen og hopper i baljen igen.

Vejen sydover

Vi kører fra Idre til Sälen videre over Malung og Indlandsvägen (45) til Göteborg. Herefter motorvej til Helsingborg.På billedet ses vejen fra Idre Fjäll til Sälen.

Ekstra udstyr til bil og campingvogn

Snekæder. Husk at prøve at sætte dem på hjemmefra, så det bare sidder på rygraden, når de skal bruges. Træktov, startkabler, en skovl, lygter – gerne med store lyskegler. Gerne en pandelygte, der gør at hænderne bliver frie til at arbejde. Tæpper og varmt tøj. Pak ikke skitøjet for langt væk. Små fingerhandsker, så man kan arbejde. Solidt fodtøj. Fordelen ved at have campingvognen med er, at man har sit lille hjem med på krogen. Bliver vejret for dårligt til at køre, ja så hold ind, tag en lur, noget at spise, til forholdene bliver fornuftige igen.

Fakta om Sverige

Hovedstaden i Sverige er Stockholm.

Befolkningstal: Ca. 10 mio.

Areal: Ca. 447.435 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 523 km til Stockholm

Mest besøgte attraktion: Stockholm med bl.a. slotte, den gamle by og Vasa-skibet, men Sverige er også et land med en natur man dyrker aktiv ferie i som skiløb, vandring, kano- og kajakture, cykling m.m.