IMG_7329.JPG

Uforglemmelig øhop i Adriaterhav

 

Udgangspunkt i Dubrovnik

Vi lander i Dubrovnik og får udlejningsbilen i lufthavnen. Vi har ikke været mange timer undervejs, før vi det milde klimas lune vinde, rammer vores kinder og vi er klar til ferie. 

Vi har booket den første overnatning i Dubrovnik - bare lige for at lande og for at se nærmere på den smukke by.

 

Dubrovnik på Unescos Verdensarvsliste

Dubrovnik ligger næsten 2.000 km fra den dansk tyske grænse og det er hele rejsen værd, fordi byen er så utrolig smuk.

Dens beliggenhed er ubeskrivelig og stemningen i byen er også unik. 

Ifølge Kejser Konstantin blev byen grundlagt i år 600 og byen har de mellemliggende år både være under byzantinsk, veneziansk og ungarsk styre. 

I 1400- og 1500-tallet talte flåden over 500 skibe, hvilket understreger byens vigtige placering i Adriaterhavet.

Dubrovnik har også været utrolig meget igennem og det er faktisk lidt af et mirakel, at byen er så velbevaret som den er. 

I 1667 var der et enormt jordskælv, og under borgerkrigen, og specielt fra efteråret 1991 til maj 1992, var byen mål for hensynsløse bombardementer, der beskadigede byens væsentligste bygningsværker. Det blev der rettet op på i årene efter 1995.

Dubrovnik kom med god grund på UNESCO's verdensarvsliste i 1979.

 

En tur på bymuren

Byen ses bedst til fods og der er blot 500 meter mellem bymurene i begge retninger. 

De fleste starter turen ved Pileporten fra 1537 der fører en direkte ind til Stradún gade, der deler byen i to. 

Den brede og smukke stenbelagte gade er fra 1468 tallet og bygget oven på en gammel kanal. 

Her finder man masser af cafeer og gadegøgl, men også velbevarede bygninger som Rectorens Palads tallet og Skt. Blasius Kirke - begge fra 1400 tallet.

 

Den gamle bydel

For enden af Stradún gade kommer man ud til Dubrovniks lille havn. Her er der stor aktivitet på både havepromenaden, der er fyldt med små cafeer, men også vandet hvor både store og små skibe finder vej ind til byen.

De store krydstogtsskibe kaster anker lidt ude for byen, mens turbåde og private både kommer helt ind i haven. Der er noget at se på, hvis man vælger at spise sin frokost her.

Selvom der ingen afstande er i den gamle bydel, kan man sagtens gå mange kilometer, for man skylder sig selv at gå på opdagelse i de små smalle gyder, som der er mange af. Gør man det, finder man helt andre små perler.

Besøg Buza baren

Buza baren ligger på de stejle klipper på ydersiden af bymuren, så den er absolut et besøg værd.

En tur på bymuren skal prøves

Efter en lille forfriskning er det igen blevet tid til at komme ud at gå en tur. Man kan gå hele vejen rundt på den intakte bymur. Det er en tur på ca. to kilometer i ca. 25 meters højde. De tykke mure er fra 900 tallet og man går på de gamle vægtergange. Heroppe i højderne ser man både det indbydende Adriaterhav og byens røde tage, og netop de røde tage vidner også om, at de ikke er særligt gamle. 

Der er gjort meget for at få Dubrovnik til at blomstre som turistby igen og set med mine øjne er det i den grad lykkedes uden at man har ødelagt den autentiske stemning. Det er med god grund at byen er verdenskendt for sin skønhed.

Før du forlader byen så husk at køre ca. to kilometer syd for byen, hvor der er en fantastisk udsigt over den gamle bydel.

Videre til Pejlesac

Vi fortsætter vores rejse nord for Dubrovnik og kører langs Adriaterhavskysten ud mod Peljesac halvøen, der strækker sig 65 kilometer ud i Adriaterhavet. Det er en lang smal landtange, der er bare syv kilometer på det bredeste punkt. 

Det er en smuk køretur med vinmarker så langt øjet rækker: Helt tilbage fra grækernes, romernes og byzantinernes tilstedeværelse på øen er der dyrket vin og i det hele taget er halvøens frugtbarhed det som har trukket folk dertil.

I vandet mellem Peljesac og fastlandet dyrkes der østers i stor stil, så i det hele taget er det meget frodige omgivelser.

Til Korcula

Ved byen Ston kører man forbi det imponerende forsvarsværk fra 1400 tallet. Det består af 41 tårne, syv bastioner og to fæstninger. 

Mere end fem km mure går i begge retninger fra Ston og de er bygget på de kuperede bjergskråninger. 

På trods af bombardementer i 1991 og et jordskælv i 1995 står murene intakte.

Fra byen Orebic sejler vi ud til den første ø Korcula.

Marco Polo Korcula

Færgen ankommer til øen Korcula og byen af samme navn. Det er øens hovedby og her bør man gøre et stop på rejsen. Det gør vi også og den gamle by er en stor oplevelse. Den ligger højt hævet på en halvø og er omgivet af tykke bymure fra 1200 tallet. For de historieinteresserede er der igen noget at gå i gang med. 

Der er imponerende bygninger hvor Skt. Markus katedralen fra 1200 er den vigtigste. Byen er også stolt over at mene, at det var her Marco Polo blev født 15. september 1254. På det tidspunkt var byen under veneziansk styre. 



Mange mener dog også, at Marco Polo blev født i Venedig. Hvor om alting er så holder Korcula fast og skilter gerne med det.

 

Vi slår os ned i Prizba

Så snart man forlader Korcula by og begiver sig ud på øen finder man ud af at den er umådelig smuk. Der er 47 kilometer fra øst til vest med uberørt frodigt natur med tætte skove af aleppofyr, cypresser og egetræer alt sammen i et kuperet og varieret terræn. Man kan roligt køre efter næsetippen indtil man skal finde et sted at overnatte.



Vi har slået os ned i Prizba, hvor vi først og fremmest nyder beliggenheden ud til det azur blå hav. Vandet er ikke bare klart, men rent og frisk. Hvis man ikke vil ligge og dase på stranden så er der rig mulighed for at være aktiv i og på vandet. Udstyr lejer man på stedet og hvis det ønskes eller kræves får man kyndig vejledning på engelsk.

 

Øen og byen Hvar – det mondæne kroatien

Den næste ø vi besøger er Hvar, der er en af de mest besøgte øer i Adriaterhavet og med god grund. Den er let at komme til fra fastlandet og øen har et fantastisk klima og masser af gode strande. På et højdedrag over hovedbyen, der også hedder Hvar ser man tydeligt hvorfor dette sted er så populært. 

Beliggenheden er i top med udsigt til Pakleni øerne og Adriaterhavet ligger den smukke byen gemt inde i en lille vig. 

Hvar har også været under veneziansk styre og gemmer på et utal af skatte fra den tid. Hvar var også en af de vigtigste og sikreste havne for flåderne, når de vendte hjem fra Orienten. Det har ført enorme rigdomme til byen.

 

Husk at smage frisk fisk

Bevæger man sig lidt uden for centrum ser man også at byen lever sit eget liv i dag. Fiskerne kommer ind med friskfanget fisk og de lokale nyder sommer og vandet. Byen er smuk med velholdte bygninger og historiske skatte. Hvar har en lang tradition for kunst og kultur og et af Europas første teatre blev bygget her.

Torvet er yderst interessant med vigtige bygninger på tre sider. Den fjerde side er åben mod havet. På torvet finder man Skt. Stefan katedralen med et separat klokketårn fra 1600 tallet. 

Man finder også Hektorovic paladset fra 1400 tallet og Arsenalet fra 1500 tallet. På torvet finder man også en del gode restauranter.

Øen Brac og Kroatiens mest berømte strand

Lige uden for Bol ligger Adriaterhavets mest berømte strand. 

Det er en lang landtange, der går ud i Adriaterhavet. Den skifter konstant form pga. tidevandet. Selvom det er september måned er her masser af mennesker. 

Vejret er perfekt – som på en god dansk sommerdag når den er bedst. 

I juli måned er her sort af mennesker og meget meget varmt. Stranden er også det tætteste man kommer en sandstrand på disse egne, hvor langt de fleste strande består af sten og klipper.

Kalkstensklipper

Brac er den tredje største ø i hele Adriaterhavet. Den er 40 kilometer lang og 15 km bred.

Øen er speciel kendt for sine kalkstensklipper og stenbrud har været kendt på øen siden oldtiden. De hvide sten er stadig efterspurgt og af meget høj kvalitet. Brac er også en grøn ø og køreturen gennem de smukke landskaber er absolut en god oplevelse.

I byen Supertar på den nordlige side af øen hopper vi igen ombord på færge for denne gang at rejse tilbage til fastlandet og byen Split. 

Den største by på Kroatiens Adriaterhavskyst

Det er altid en anderledes oplevelse at ankomme til en ny by fra vandsiden. Man kan stå på dækket og nyde indsejlingen og på den måde stille og roligt danne sig et billede af, hvad der venter en.

Split er den største by på Kroatiens Adriaterhavskyst med ca. 200.000 indbyggere. Her kan man af gode grunde bruge utrolig lang tid. 

Skal man prioritere sin tid skal man først og fremmest se det imponerende Diokletians Palads opkaldt efter kejser Diokletians, der flyttede ind i paladset i år 305. Pladset var 215 meter langt og 180 meter bredt og omgivet af op til 28 meter høje mure.

Små hyggelige boder

Man går rundt i imponerende omgivelser af et som er tilbage fra det oprindelige palads. 

I dag er der masser af små boder med specialiteter og gamle håndværk. 

Der er selvfølgelig også cafeer og restauranter.

Hellig storetå

Har man mere tid i Split kan man med fordel gå videre ud i byen, der byder på adskillige kunstskatte i form af kirker og katedraler og en hyggelige havefront.

Mange lægger også vejen forbi sølvporten, hvor kæmpestatuen af Biskop Grgur Ninski står. 

Han kæmpede i 900 tallet for det slaviske sprog. Ved at røre hans storetå går ens ønsker i opfyldelse. Der er ofte lange køer.

Et øhav der overrasker

På få timer er vi tilbage i lufthavene. Man passerer en lille del af Bosnien-Hercegovina, men der er ingen problemer i at krydse grænsen og køre ind i Kroatien igen.

Det har været en suveræn rundrejse. En umådelig smuk natur og ro samtidigt med at maden er i top. 

En eller anden form for transportmiddel skal man have, men har man det, er friheden der.

Overnatningsstederne så som pensionater, hoteller og campingpladser ligger som perler på en snor, så det er bare at køre ud på opdagelse.