108 IMG_2247.JPG

Nyd et uforglemmeligt flodkrydstogt på Seinen mellem Paris og Den Engelske Kanal

Google Map...
Frankrig - Riis Rejser

Hovedstaden i Frankrig er Paris 

Befolkningstal: Ca. 67 mio.

Areal: 643.801 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 1.229 km til Paris, ca. 1.472 km til Marseille

Tidsforskel: Ingen. Samme tidszone som i Danmark

Mest besøgte attraktion: Paris og andre storbyer, små landsbyer på landet, bjerge at vandre og cykle i, maden og vinen - og ikke mindst historiske slotte og mange fine strande. Og så har Frankrig rigtigt gode skiområder i De Franske Alper.

Mere information:

Rejsebureau: Riis Rejser

Turistinformation: Frankrig

Aftencruise på Seinen

Vi er flere både danske og udenlandske grupper som er med på dette luksuriøse flodkrydstogt mellem Paris og Honfleur - hvor Seinen løber ud i Den Engelske Kanal. Undervejs har vi all-inclusive, hvilket betyder fuld kost og frie drikkevarer - både før og efter måltiderne. Da mørket har sænket sig over Paris og alle lysene tændes på de berømte bygninger vi sejler forbi, må vi ud på dækket og bare nyde synet af det smukt illuminerede Paris. Vi sejler under oplyste broer og passerer Il de la Cité med den berømte katedral Notre-Dame, inden vi vender og sejler tilbage langs det gamle kongeslot Louvre og andre skønne bygninger og atter ligger til tæt ved Eiffeltårnet.

På vej mod Paris og Seinen

Vi brugte dagen før til at køre i en behagelig bus fra Danmark via Krefeld i Ruhrdistriktet i Midttyskland, hvor vi overnattede på det velfungerende Mercure Tagungs und Landhotel. 
Vi ankom vi til skibet i Paris samtidig med de af vores kommende rejsefæller, der havde valgt at tage flyet fra København. Efter at have fået tildelt vore kahytter blev personalet introduceret, hvorefter vi kunne sætte os til bordet på vores faste pladser i skibets restaurant.

Bustur i Paris - en introduktion til Byernes By

Vi har bussen til rådighed (den følger os hele ugen) og benytter denne formiddag til at køre rundt i Paris for at se nærmere på nogle af de berømte bygninger. Senere arrangerer vores rejseleder en tur med metroen til Pariseroperaen, hvor der også vil være mulighed for at handle i nogle af de nærliggende stormagasiner. Andre går på egen hånd hen til det nærliggende Eiffeltårn for at se Paris lidt fra oven. Det er ikke altid muligt at komme helt til tops, så husk at undersøge hvor højt det er muligt at komme, før du stiller dig i en timelang kø!

Paris på en eftermiddag

Selv spadserer vi en tur rundt til nogle af de seværdigheder vi så på formiddagens introduktion til Byernes By. Tæt på skibet står en 22 meter høj kopi af Frihedsgudinden i New York, som en fransk koloni i USA forærede Paris til verdensudstillingen i 1889. (Frihedsgudinden i New York var en gave fra Frankrig til amerikanerne og blev indviet i 1886.) Herfra følger vi den kunstigt anlagte ø Cygnes, hvorfra der er glimrende udsigt mod det 324 meter høje Eiffeltårn, der ligeledes blev indviet til verdensudstillingen i 1889. Udsigten er speciel god fra Bir-Hakeim broen, hvor den danske kunstner Holger Wederkinchs rytterstatue "La France renaissante" fra 1930 er placeret. Vi går på højre Seinebred (bredden mod nord) og når frem til Place de Alma med frihedsflammen, der er en kopi af ilden på Frihedsgudinden. Stedet er også blevet et mindesmærke for prinsesse Diana, der omkom i den nærliggende tunnel i 1997. Herfra kan vi skimte den hvide kirke Sacre Cuer på toppen af Montmartre - Parises højeste punkt.                                                     

Fra Triumfbuen til Concordepladsen

For enden af Avenue Marceau står Triumfbuen, som kejser Napoleon I (1769-1821) lod opføre for at hylde sine tropper. Triumfbuen stod færdig i 1836 længe efter Napoleons død og herfra udgår ikke mindre end 12 gader i alle retninger bl.a. den meget berømte Avenue des Champs-Élysées, som vi følger. Her ligger mange fine restauranter og hoteller, og vi kommer forbi Det Danske Hus i Paris. Boulevarden med de mange smukke bygninger ender på Concordepladsen. Inden vi når dertil spadserer vi forbi Grand Palais - et af Paris' store museer og udstillingshal - dekoreret med en vidunderlig rytterstatue på tagets top. På den anden side af gaden ligger Petit Palais med endnu et kunstmuseum. Ved Seinen ligger en af Parises smukkeste broer Pont Alexandre III med løvestatuer og parvise søjler med forgyldte statuer på hver side af broen. Virkelig en kongelig bro. Lidt længere fremme langs Seinen kommer vi til Place de la Concorde med den 23 meter høje og mere end 3000 gammel obelisk fra Luxor-templet opstillet i 1836 - en gave fra Egypten.

Bemærkelsesværdige bygninger og parker

Ad den kongelige gade kommer vi frem til Madeleine kirken, der mest af alt minder om et græsk-romersk tempel omgivet af 52 korintiske søjler med en højde på 20 meter. Vi når også frem til den rigt dekorerede Pariseropera - L'Opéra Garnier - inden vi spadserer tilbage mod Seinen og Tuileries-parken - den kongelige have, som er tilknyttet det gamle kongeslot Louvre, der i dag er verdens største kunstmuseum. Haven har skønne statuer, blomsterbede, skyggefulde træer og fontæne. På den anden side af Seinen - på venstre Seinebred (mod syd) - ligger Musee d'Orsay i en tidligere jernbanestation. Fra broen kan vi skimte Notre-Dame, men den når vi ikke at se nærmere på denne gang. Vi følger i stedet Seinen forbi Palais Bourbon, hvor nationalforsamlingen har til huse og når derefter Invalidekirken, under hvis kuppel Napoleon ligger begravet. Før vi når tilbage til Eiffeltårnet, støder vi på en midlertidig, offentlig udstilling med fotografier inspireret af Afrika og den opsluger os, så tiden er ved at løbe fra os.                                                                   

Fra Eiffeltårnet er der godt en kilometer til MS Botticelli, hvor vi efter de mange sanseindtryk fra Paris' gader atter kan nyde aftenens underholdning i skibets salon med en fransk duo, der både spiller og synger for os.

Monets have i Giverny

Næste morgen sejler vi ned ad Seinen mod Giverny mod kunstmaleren Claude Monets hjem. Seinen er Frankrigs 3. længste flod og på sin 776 km lange vej fra udspringet i Bourgogne, falder den i alt 470 meter. Fra Paris mod Honfleur falder den dog blot 26 meter - nok til at vi skal gennem seks sluser undervejs. Fra soldækket kan vi følge udsejlingen fra Paris, arbejdet med at komme gennem sluserne og nyde de små landsbyer vi passerer, inden MS Botticelli lægger til ved landsbyen Poissy, hvorfra vores bus kører os til Montes hjem.

Kunstmaleren Claude Monet (1840-1926), der regnes blandt impressionismens banebrydere, slog sig ned i Giverny i 1893 og skabte sig en overdådig have med et væld af blomster, der kunne indgå som motiver i hans billeder. Senere udvidede han sin have (på den anden side af landevejen) med små vandløb og søer med åkander, hvor pil, skræppeblade og georginer spejler sig i søen. Netop Monets åkande-billeder er berømte verden over. Vi besøger også Monets lyserøde hus, med det store atelier, hvor der hænger flere af hans billeder - bl.a. et portræt af Camille Monet - kunstnerens første hustru. Vi ser arbejdsværelser, spisestue, køkken og det smukt indrettede Blanches soveværelse.

Rouen - med rødder tilbage til vikingetiden

Vi er tidligt på dækket næste morgen, hvor skibet har sat sig i bevægelse mod Rouen, mens Seinens varme vand møder nattens kolde luft, så mosekonen brygger. Der er noget spøgelsesagtigt at glide gennem tågebankerne, men allerede efter den gode morgenmadsbuffet har solen fået magt og brændt tågen væk. Der venter os en solstrålende dag, hvor vi igen kan nyde landskabet, der nu har ændret sig. Floden snor sig gennem hvide kalkstensbjerge i hvis skygge det ene pragtfulde hus efter det andet lader sig beskue. Landsbyerne ligger tæt langs Seinen, men ind i mellem er her også natur, hvor det er muligt at se bl.a. hejre - og er man heldig en fiskeørn. Det skal indrømmes, at det kan være svært at løsrive sig fra liggestolen på soldækket, da vi rammer Rouen.

Nordiske vikinger havde gennem 700- og 800-årene haft utallige togter mod fremmede kyster - især de engelske klostre på østkysten holdt for. Tænk blot på Lindisfarne i Northumperland. Men plyndringstogterne førte vikingerne længere og længere væk. Den danske vikingehøvding Regnar Lodbrog sejlede således i 845 op ad Seinen med 150 skibe og 5.000 mand for at plyndre Paris eller kræve løsgørelsespenge (danegæld) for ikke at angribe.
Senere i 911 kom den dansk-norske vikingehøvding Rollo/Rolf (ca. 846-933) samme vej for at angribe kong Karl den Enfoldige i Paris. Men Karl var ikke så enfoldig endda, for han tilbød nordboerne - Les Normands - et hertugdømme i hele det nordvestlige Frankrig ved Seinens udløb og med hovedstaden Rouen. Normandiet var skabt. Rollo blev hertug og kunne så fremover forsvare sig selv og Paris mod fremmede vikingeangreb.
Vi spadserer en tur i Rouen, der fortsat er stolt af forhistorien fra vikingetiden. Og er her ikke også mange lyshårede og blåøjede indbyggere i Normandiet? Jo, vikingernes gener findes her endnu.                                                                                                                                       

Katedralen i Rouen

Vi stopper ved den overdådige katedral Notre-Dame opført mellem 1145 og 1250. Den gotiske facade har tusindvis af detaljer og indvendigt løfter kirkerummet sig højt mod himlen. Her er flere gravsteder for hertuger og konger bl.a. Rollo og nogle af hans slægtninge bl.a. sønnen Vilhelm Langsværd og tip-tip oldebarnet Richard Løvehjertes hjerte. I et af kirkens hjørne ses en skulptur af Jomfruen fra Orleans - Jeanne d'Arc - men hende hører vi mere om senere.

Jeanne d'Arc Kirken

For enden af den populære gågade Rue de Gros Horloge kommer vi til den store markedsplads, Place de Vieux Marché, hvor den 19-årige Jeanne d'Arc i 1431 blev brændt på bålet, dømt som heks og kætter fordi hun gik i krig iført mandebukser og rustning. Jeanne d'Arc, der var en intelligent bondepige fra Champagne, fik som 13-årig indre åbenbaringer fra Gud som tilskyndede hende til at frelse franskmændene fra englænderne og burgunderne under Hundredårskrigen. Med stor succes førte hun den fransk hær til sejr, men blev senere taget til fange af burgunderne, som udleverede hende til englænderne, der dømte hende. På stedet hvor Jeanne d'Arc blev brændt står et højt kors lige ved siden af Jeanne-d'Arc-kirken opført i 1979. Arkitekten har udformet kirkens tag, så det ligner flammer på et bål. Det moderne kirkerum oplyses bl.a. gennem de store, pragtfulde glasmosaikruder, der stammer fra slutningen af 1500-tallet og tidligere sad i Saint Vincent-kirken. I det fjerneste hjørne ses en skulptur af den bedende pige, mens flammerne snor sig om hendes spinkle krop. Så sent som i 1920 blev Jeanne d'Arc kanoniseret (helgenkåret) af den katolske kirke.                                                                                                         

Rundt i Rouen

På vores tur rundt i Rouen ser vi også andre bygninger fra højmiddelalderen bl.a. mange smukke bindingsværkshuse, justitspalæet/domhuset samt "Bengården" - en firkantede atriumgård bygget på en tidligere kirkegård, hvor de døde fra pesten i 1348 blev begravet. Kranier og knogler pryder gårdens vægge. Tilbage på skibet nyder vi resten af eftermiddagen på soldækket.

Jumièges klosterruin

Vejret har ændret sig radikalt. Det er gråt og trist med finregn - og det passer måske meget godt til det industrielle havnekvarter vi denne morgen bruger et par timer til at sejle gennem. På de kilometerlange kajer står kraner som spøgelsesagtige skulpturer gråt i gråt. Skorstene fra industri sender røg og damp i vejret og skibe losses og lastes, så det støver ud over Seinen. Containere flyttes og pramme tøffer frem og tilbage omkring vores skib. 

Ved landsbyen Duclair, venter bussen på at køre os en tur ad den såkaldte Klostervej. Engang lå her mange klostre, men i dag er her kun få tilbage og blandt de står Jumièges klosterruin som et fornemt mindesmærke fra middelalderens storhedstid. Benediktinerklostret Jumièges var blandt de største klostre i Normandiet og stammer helt tilbage fra 654. Klostret blev gennem århundrede et intellektuel center selv om det mellem 841 og 940 blev plyndret og nedbrændt flere gange - bl.a. hærgede vikingen Regnar Lodbrog klostret. Men med støtte fra hertugen i Rouen blev klostret genopbygget. Klostrets funktion var dog endeligt slut efter den franske revolution i slutningen af 1700-årene, hvor det blev revet ned og brugt som stenbrud, indtil en rig familie købte ruinen i 1852. I 1946 erhvervede staten herefter ruinen, der betegnes som "den smukkeste ruin i Frankrig". Vi får en omvisning mellem ruinerne, der visse steder er afspærret af frygt for nedstyrtende sten! Men under høje hvælvinger og romanske buer, mellem søjlerækker, under tårne og enkeltstående himmelhøje gavle, kan vi let forestille os, hvor storslået Abbaye de Jumièges engang har været.                                                                                                    

Saint Georges kloster i Saint Martin de Boscherville

Vi besøger et andet og mere intakt benediktinerkloster Skt. Jørgens kloster - Abbaye Saint-Georges - der blev grundlagt i 1113. Her ser vi bl.a. det gamle bederum med velbevarede, smukt dekorerede søjler, hvor kapitælerne fortæller hver sin historie. Gennem de seneste 50 år er stedet renoveret og man har genskabt klostrets have, som den har set ud, da den blev anlagt i 1680. Udover en klassisk prydhave med springvand, har man genskabt køkkenhaver med både grøntsager og lægeurter. Vi slutter besøget i klosterkirken bygget på en høj, hvor man mener, at der tidligere lå et romersk tempel fra år 100 e.Kr.                                               

Honfleur - Normandiets smukkeste havneby

Skibet er gennem natten sejlet til turens endemål havnebyen Honfleur, der ligger ved Seinens udmunding. Sikret mod den kraftige tidevandsforskel ligger vi ved havnen bag sluserne og benytter formiddagen til at se nærmere på denne middelalderby, der blomstrede op i 1000-tallet. Efter et besøg i Skt. Catherine-kirken, der er Frankrigs største trækirke opført i 1400-årene, er der dømt "fri leg" og vi spredes i byens smalle, brostensbelagte stræder.
Selv vandrer vi op på Mont Joli, højen bag byen, for at få et flot vue ud over det hele. Vi følger landevejen og kommer forbi kapellet Notre-Dame de Grace bygget mellem 1600 og 1615, der har et udvendigt klokkespil. Fra et udsigtspunkt i nærheden kan vi se over til havnebyen Le Havre på den anden side af Seinen.
Le Havre tog over som hovedhavn og Honfleur faldt i en tornerosesøvn uden videre byudviking, hvilket vi kan være lykkelige for i dag, hvor mange af husene er fra 1600- og 1700-årene.
På vores egen lille byvandring mellem de charmerende smalle stræder med bindingsværkshuse ser vi det gamle hospital, kunstmaleren Eugene Boudins museum og komponisten Erik Saties fødehjem (begge museer er lukkede denne dag), inden vi passerer Saint Leonard kirken og kommer tilbage til skibet.

Deauville - en mondæn badeby

Eftermiddagen benyttes til at spadsere en tur på den bredde strand ved den mondæne badeby Deauville. Det er ebbe og vandet har trukket sig tilbage, hvilket gør stranden ekstra bred og har blotlagt mængder af muslingeskaller. På denne årstid er badesæsonen ovre og det hele er ved at lukke ned. Men i sæsonen kommer velhavere til denne strand og nyder deres eksklusive sommerboliger i flere million-klassen, som ligger på række oppe bag strandpromenaden.

Æblebrændevinen Calvados

Vi besøger også Domaine des Calvados Christian Drouin, hvor alt drejer sig om æbler og æblesaft, der destilleres til Normandiets berømte æblebrændevin - Calvados. Vi hører om fremstillingsprocessen, ser destillationsmaskinerne og får vist de store lagre, hvor calvadosen modnes og får smag fra de forskellige træfade.
Efter smagsprøver - og der var mere end én til hvert ben - er der mulighed for at købe en god souvenir med hjem.

Folkedans og klædedragt

Sidste aften på dette flodkrydstogt afsluttes med en festlig opvisning af folkedans med ledsagende sang. De optrædende har iført sig klassisk klædedragter og demonstrerer hvor mange lag, man faktisk gik men i gamle dage. Efter denne underholdende aften er det tid til at pakke, for allerede næste morgen går det tilbage mod Danmark.