100 Flodkrydstogt Bordeaux IMG 1145

Flodkrydstogt på floderne omkring Bordeaux

Google Map...
Frankrig - Vitus Rejser

Hovedstaden i Frankrig er Paris 

Befolkningstal: Ca. 67 mio.

Areal: 643.801 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 1.229 km til Paris, ca. 1.472 km til Marseille

Tidsforskel: Ingen. Samme tidszone som i Danmark

Mest besøgte attraktion: Paris og andre storbyer, små landsbyer på landet, bjerge at vandre og cykle i, maden og vinen - og ikke mindst historiske slotte og mange fine strande. Og så har Frankrig rigtigt gode skiområder i De Franske Alper.

Mere information:

Rejsebureau: Vitus Rejser

Turistinformation: Frankrig

Med skibet Cyrano de Bergerac

I det franske departement Nouvelle-Aquitaine er Bordeaux regionshovedstad og gennem byen løber Garonnefloden, der har sit udspring i Pyrenæerne. På sin 529 km. lange vej løber Garonnefloden sammen med Dordognefloden ud i Girondefloden nogle kilometer nordvest for Bordeaux og efter yderligere 73 km. ud i Biscayabugten (Atlanterhavet). Garonnefloden har altid været en vigtig vandvej, hvor større havgående skibe kan nå helt ind til havnen i Bordeaux. Netop hvor Garonnefloden slår en stor bue i Bordeaux, ligger det 5-stjernede flodkrydstogtsskib Cyrano De Bergerac fra det franske selskab Croisi Europe. Skibet er 110 meter langt og 11,40 meter bredt og har plads til 174 passagerer fordelt på 84 velindrettede kahytter med god skabsplads - og naturligvis med eget bad og toilet. Derudover er her en besætning på 25 personer som sørger godt for vores velbefindende på de næste fem dages flodkrydstogt.

Skibet er opkaldt efter den franske garderofficer, digter og dramatiker Cyrano de Bergerac (1619-1655), som havde et kompleks over sin ekstrem store næse. Forfatteren Edmond Rostand skrev en klassiker om denne veltalende officer og hans kærlighedstilkendegivelser. Romanen er filmatiseret flere gange. I skibets korridorer hænger tegninger og billeder af Cyrano de Bergerac og andre af romanens figurer.

103 Cyrano De Bergerac Bordeaux IMG 0957
Garderofficeren Cyrano de Bergerac med den store næse har lagt navn til krydstogtsskibet

Da alle internationale gæster er kommet vel ombord, sejler skibet ned ad Garonnefloden, hvis vand har en underlig brun/grumset farve. Det skyldes tidevandet som påvirker vandstanden med flere meter - mere end 100 km. fra Atlanterhavskysten. Når det salte havvand skyller ind - hvilket sker med stor kraft – blandes det med det ferske vand og slam etc. hvirvles op. Vi sejler under Bordeaux’ nyeste bro Pont Jaques Chaban-Delmas fra 2013 og forbi Vinmuseet La Cité du Vin der har til huse i en spændende bygning fra 2016. Efter en introduktion af skibets personale i salonen, hvor vi nyder en velkomstdrik, serverer dygtige og servicemindede tjenere veltillavet mad i restauranten med frit valg af udvalgte vine. Både frokost og aften kan der vælges vine mellem to hvide, to rosé og to røde – og vand/øl etc. efter behov. Her er all-inclusive, hvilket betyder, at der mellem kl. 11 og 23 også er fri bar.

For at give blot et lille indtryk af de serverede retter kan du her se nogle billederne heraf.

På vinruten i Medoc

I løbet af aftenen fortsætter skibet ned ad Girondefloden mod vinbyen Pauillac, men da vi står op næste morgen, ligger vi for anker ved Medoc-fortet i kommunen Cussac lidt syd for byen, da der er tekniske problemer i Pauillac. Måske noget med tidevandet? På flodkrydstogter skal man være forberedt på ændringer, hvor f.eks. vandstanden altid spiller en afgørende rolle. På venstre side af Girondefloden ligger Medoc-halvøen, hvor udflugtsbusser allerede venter på at køre os rundt i dette berømte vinområde. Der er således ikke tid til at se nærmere på Medoc-fortet, der blev bygget mellem 1689-90 og skulle - eventuel med kanonild - styre sejladsen på floden.

Medoc-halvøen ligger mellem Girondefloden og Atlanterhavet, men for omkring 46 mio. år siden var hele regionen havbund, hvilket har givet forskellige jordbundsarter, som er ideelle for dyrkning af vindruer. Den fugt som dannes på havet og som driver ind over land er også med til at fremme bakterievæksten på drueskallerne og dermed til at skabe de ideelle druer til vinfremstilling.  Her er det primært druesorterne Cabernet Sauvignon, der giver vinen garvesyre – Merlot, der er mild og giver farve og fremmer den svedskeagtige smag, samt Cabernet Franc, der giver en dyb karminrød farve og en frugtagtig finish. På vinruten i Medoc kører vi langs kilometervis af vinrækker gennem flere af de berømte vinkommuner som Pauillac, Saint Estèphe, Saint Julien og vi kommer forbi flere af de berømte vinslotte, som fremstiller nogle af verdens allerfineste vine. Fra bussen ser vi bl.a. Chateau Cos d’ Estournel og Chateau Lafite Rothschild. Det er dog langtfra alle slotte der fremstår i den romantiske forstand med tårne og spir, men ofte er det lagerbygninger og hård industri. Men har huset en altan/balkon må stedet kalde sig et ”chateau” og det er netop et sådanne vinslot, vi skal besøge.

På Chateau Balac hører vi om vinfremstillingen, ser de store tanke og vinlageret, inden der gives smagsprøver i haven. Chateauets førstevin skal være mere end seks år gammel og må bære chateauets navn, mens andenvinen får et andet eksotisk navn. I øvrigt er der mange regler som skal overholdes, for at vinen får sin kvalitetsbetegnelse. Vi afslutter turen på vinruten med et besøg på ”Maison du Tourisme et du Vin”, der er et kombineret turistbureau og vinhus lidt uden for Pauillac, hvor det er muligt at købe en souvenir med hjem. Her er alt fra postkort til eksklusive vine.                                                                

På Girondefloden mod Royan

Tilbage på krydstogtsskibet serveres frokost, mens vi sejler videre ned ad Girondefloden, der danner Europas største flodudmunding mod Biscayabugten. Fra soldækket kan vi senere se, at Girondefloden ikke er nogen lille flod med dens største bredde på hele 15 km. Ved Meschers-sur-Gironde sejler skibet op langs Girondeflodens højre bred, hvor der er imponerende udsigt til skønt beliggende huse, friluftsliv på stranden og på floden - og ikke mindst hulerne i kalkstensklipperne. På pæle - pga. det kraftige tidevand - ses rækker af små fiskehytter stående side om side med deres store fiskenet som kan sænkes i vandet og hives op igen – forhåbentligt fyldt med fisk. Skibet vender og sejler atter ned langs kysten, hvor der kommer en lods ombord for at navigere os sikkert i havn. Snart kan vi se Royan og dets vartegn - den moderne kirke Notre-Dame på toppen midt i byen.

Kystbyen Royan med huse fra Belle Époque-perioden

Kystbyen Royan er en fiskeriby og det har den været siden romertiden. På kajen står busser parate til at køre os rundt på sightseeing i byen, der blev voldsomt bombet under 2. verdenskrig. Men her findes fortsat charmerende villaer i forskellige stilarter bl.a. fra den franske guldalderperiode i slutningen af 1800-årene – den såkaldte Belle Époque periode. På busturen kører vi også forbi den moderne kirke Notre-Dame, der er bygget i rå beton og indviet i 1958 - men som endnu betegnes som - ikke færdig. Den særegne kirke, der på afstand mest minder om en hest med sadel, er siden 1988 klassificeret som et historisk monument.

Kystbyen Rochefort - en tidligere flådebase

M/S Cyrano de Bergerac har ligget natten over i Royan og bliver liggende, mens vi er på heldagsudflugt til kystbyerne Rochefort og La Rochelle, der er hovedbyen i departementet Charente-Maritime. På vej til Rochefort forlader vi vinområderne og kommer gennem store sumpe og marskområder med brakvand som tiltrækker flere fuglearter bl.a. mange storke. Nogle steder benyttes jorden til landbrug/kvægavl. Det er dog primært østersfiskeri Rochefort lever af, idet der herfra eksporteres mellem 40–60 tons østers hver år. Sådan har det ikke altid været for Rochefort var hjemsted for den franske flåde fra 1665 og frem til 1926, og her findes Det Nationale Maritime Museum. Vi besøger den historiske rebfabrik Corderie Royale fra 1669 og hører om hvorledes man dengang fremstillede reb til bl.a. den franske flåde. I den mere end 350 meter lange bygning kunne man fremstille reb på op til 200 meters længde. Men her ses naturligvis alle former for reb.

Efter besøget er der fritid til på egen hånd at gå på opdagelse i Rochefort, hvor vi bl.a. ser ”Solporten” til havneområdet, hvor museumsskibet L’ Hermione ligger i en af dokbassinerne med forbindelse til floden Charente som løber gennem byen. L’Hermione er Frankrigs største genopbygning af et gammelt sejlskib med en rigning med 25 km. reb. Var der tid, ville et besøg her kunne anbefales. Men vi når i stedet at spadsere lidt i den gamle bydel og kan bl.a. nyde de gamle palæer og ikke mindst de skønne gadelamper. I den pittoreske havn ligger lystbåde fint flydende på vandet, som er tilbageholdt via en smal sluse ud til floden Charente, hvor vandstanden lige nu er ekstrem lav. Følger man floden er der ti km. til den udløb i Biscayabugten.

La Rochelle - en vigtig havneby

Da vi senere kommer til den maleriske by La Rochelle, er vandstanden også så lav, at skibene i den gamle havn nærmest står på havnebunden, hvilket vi konstaterer, da vi spadserer forbi og frem til restaurant André, hvor vi får serveret frokosten.

På den efterfølgende guidede byvandring og fritid på egen hånd ser vi bl.a. den gamle bymur der blev rejst omkring byen mellem 1352 og 1387, hvor Lanternetårnet ”La Tour de Lanterne” rejser sig markant, ligesom de to tårne ved indsejlingen til den gamle havn Kædetårnet ”La Tour de Chaine” og tårnet ”La Tour Saint Nicolas”. Her kunne man i middelalderen spænde en jernkæde ud mellem tårnene, så skibe ikke kunne sejle ind i havnen. Allerede i middelalderen var La Rochelle en driftig fiskerihavn, med kvarterer som var præget af knejper, hvor fiskere og sømænd kunne hænge ud, ligesom her var fisketorv. Senere kom mere handel til og i 1700-årene blev byen særdeles velhavende som følge af handel på trekantsruten mellem Europa, Afrika og Caribien. Fra Frankrig eksporterede man bl.a. våben til afrikanerne mod at købe slaver som kunne afsættes i Caribien, hvorfra man importerede sukker som dengang var lige så meget værd som guld målt i vægt. (Et gram sukker = et gram guld).

Vi spadserer gennem byporten Grosse-Horloge med klokketårn fra 1700-årene og ind i byens smalle stræder omgivet af spændende middelalderhuse og smukke renæssancebygninger, hvorunder der i alt findes omkring 30 km. arkader, så folk på indkøb altid kunne gå i skygge og i tørvejr. Vi ser rådhuspladsen med rådhuset Hotel de Ville og kommer forbi flere af de gamle bygninger med bindingsværk. Vi passerer markedshallen og den nu lukkede centrale brønd, hvor man i middelalderen kunne hente drikkevand. Vi ser katedralen Saint-Louis indviet i 1784 og børsen bygget mellem 1760 og 1785, inden vi passerer den tidligere biskops palads, hvor tårnet endnu kan ses. På aftalt tid mødes vi atter ved bussen lige i nærheden af kirken Saint-Sauveur og kører tilbage til Cyrano de Bergerac i Royan. 

Herfra sejler vi op ad Girondefloden mod byen Bourg, mens aftensolen sænker sig smukt ude i Atlanten.

540 Solnedgang På Floden La Gironde Bordeaux IMG 0960
Solnedgang på Girondefloden

Saint-Emilion - en middelalderby med fremragende vine

Skibet har ligget hele natten i byen Bourg umiddelbart efter indsejlingen i Dordognefloden, som har sit udspring i Centralmassivet i Midtfrankrig og herefter løber 483 km. ud i Girondefloden. Allerede før den dejlige morgenmadsbuffet kan vi fra soldækket nyde indsejlingen op ad Dordognefloden der snor sig gennem landskabet mod Libourne, hvor skibet lægger til kaj lige ved den smukke stenbro Pont de Bordeaux. Herfra bringer udflugtsbusserne os gennem vinlandskabet til den gamle middelalderby Saint-Emilion, der er på UNESCO’s verdensarvsliste og hvis historie går tusinde år tilbage. Byen har ruiner fra tidligere paladser, stejle brostensbelagte gader, kirker og katakombere - og ikke mindst nogle af verdens dyreste vine. En rigtig god flaske vin kan koste mere end 10.000 kr.! Det fortælles, at en munk fra Bretagne med navnet Emilion omkring år 750 flygtede fra sin hjemby og søgte tilflugt i en af de naturlige huler på et sted som blev kaldt Ascum Bas. Her levede han som eremit og oplevede flere kristne mirakler. Han blev hurtig kendt i området og fik flere desciple som hjalp ham med at gøre området kristent. Efter hans død blev han helgenkåret og man opkaldte byen efter ham - Saint-Emilion. Du kan følge den guide tur, hvor du bl.a. ser den underjordiske kirke Eglise Monolithe, der er den største underjordiske kirke i Europa. Du kan også vælge at spadsere rundt i Saint-Emilion på egen hånd, men det kræver gode ben i den kuperede by, hvor der er mange fine udsigtspunkter. Bl.a. fra udsigtsplatformen ved klokketårnet til Monolithe-kirken eller fra højen på toppen af Rue de Madeleine. Også fra byporten Brunet er udsigten fin og herfra kan du følge den høje bymur tilbage til udgangspunktet, hvor busserne holder.

Vinsmagning på Chateau Fombrauge

Lidt uden for Saint-Emilion besøger vi Chateau Fombrauge, ved hvis indgang vi kommer gennem en fin anlagt have hvor der bl.a. står et oliventræ plantet i år 162 – dengang romerne regerede i området og i øvrigt tog vinen med fra Italien til Gallien. Vi hører igen om fremstilling af vinen, inden der gives smagsprøver på to af vinslottets kraftige Saint-Emilion-vine.

Ned ad Dordongefloden og op ad Garonnefloden

Tilbage på Cyrano de Bergerac nyder vi atter en udsøgt frokost, mens skibet sejler tilbage ned ad Dordognefloden og runder pynten hvor vi atter kommer ind i Garonnefloden. På halvøen mellem floderne ses store arealer med oliebeholdere og anden industri. Flere steder ses skibsvrag som hverken ejer eller det offentlige har ønsker at fjerne, så de får lov til at ligge og ruste op – måske som advarsel om det ekstreme tidevand som er på floderne?

Inden vi når kajen i Bordeaux, hvor skibet bliver natten over, er der foredrag om Bordeauxvine i skibets salon efterfulgt af østerssmagning.

Borgen Roquetaillade - det mest besøgte slot i Bordeaux-regionen

I løbet af morgenen er Cyrano de Bergerac sejlet videre op ad Garonnefloden og fra soldækket kan vi nyde sejlturen indtil vi ca. 35 km. fra Bordeaux lægger til ved byen Cadillac, som vi senere skal se nærmere på. 

Store dele af Frankrig var engelsk område fra midten af 1100-årene og 300 år frem og efter hundredårskrigen (1337-1454) kom området igen på franske hænder. Det hører vi mere om i bussen på vej mod den imponerende borg Roquetaillade, der blev bygget under den engelske periode i 1100-årene og 1300-årene og har været ejet af samme familie i mere end 700 år. Stedet har rødder tilbage til det 8. århundrede, hvor Karl den Store lod en befæstning opføre, men den borg er der intet tilbage af. Senere byggede man et nyt slot med firkantede tårne, men det er borgen vi skal se nærmere på. Inden vi besøger selve borgen, ser vi det tilhørende lille kapel med et helt vidunderligt træloft i kulørte farver.

Selve borgen er omgivet af en voldgrav og har massive tårne i hvert hjørne og fire tårne ved indgangsfacaden. På en tidligere vindebro over voldgraven kommer vi ind i borgens forgård, hvor uhyrer stikker hovederne frem over os (fungerer som nedløb for regn) og smukke vinduer, som er kommet til i en senere periode for at give mere dagslys ind i borgen. I hallen fører trapper ned til køkkenet, fyldt med spændende kobbergrej. På 1. sal ses spisestue, soveværelse og flere opholdsrum med spændende interiør som det har set ud i 1800-årene. Et lille kuriosum er hvorledes honnørhilsen blev skabt: Til riddernes uniform hørte hjelmen med visir og når man skulle vise sit ansigt, skulle visiret slås op, hvilket man gjorde med højre hånd – og derved gjorde honnør! Således får vi små anekdoter efter princippet, at hvis det ikke er sandt, så er det godt fundet på! Roquetaillade har dannet kulisse til flere spillefilm.