Vandretur ved Gudenåens og Skjernåens kilder

Oplev den skønne og afvekslende natur på en vandretur ved kilderne til Danmarks største vandløb - den længste Gudenåen samt den vandrigeste Skjern Å - der ligger på hver sin side af vandskellet på den jyske højderyg mindre end 500 meter fra hinanden.

Gudenåens udspring

Kommer du i bil følger du skiltningen til P-pladsen ved Gudenåens udspring, hvor du også finder toiletter samt borde og bænke. Er du vandrende eller cyklende ad Hærvejen, kommer du lige forbi P-pladsen. Herfra følger du skiltningen til Gudenåens kilder i Tinnet Krat, hvor du ser hvorledes vandet pibler frem af grusbunden flere steder og efter få meter samler sig i den første lille bæk. Gudenåens kilder ligger 70 moh. og falder til havets overflade på sin lange strækning til udløbet i Randers Fjord. Lad være med at gå ud i kilden, så der hvirvles jord op, og ønsker du at smage på vandet så gør det lidt længere væk. Det er frisk og godt.

Gammelt badeanlæg

Du følger stien langs Gudenåens første lille bæk frem til en større indhegnet overdrev, hvor kreaturerne går frit omkring. På overdrevet ses fortsat rester af et tidligere offentligt badeanlæg med ovalt svømmebassin og firkantet springbassin fra 1930’erne brugt af egnens beboere. Bassinerne, der dengang var en stor attraktion, fik frisk vand fra Gudenåens kilde. Af hensyn til dyrene er nogle af bassinerne fyldt med jord. Du fortsætter over det blomsterrige overdrev ad det tydelige spor og den gule markering frem til lågen ved Tinnet Plantage.

Gennem indhegning til overdrevet

Tinnet Plantage

Terrænet er lidt kuperet inde i løv- og nåleskoven, hvor du har glimt til Gudenåen. Du ser også flere mindre kilder som også forsyner Gudenåen med mere vand. Største ”udfordring” i Tinnet Plantage er en relativ stejl sandskråning som du skal ned ad, men her er opsat tov, som du kan holde fast i. I skoven lyder fugleklang og du kan se spor af andre dyr, ligesom du kan være heldig at møde de fritgående geder der både er nysgerrige og sky og ofte flygter, når du nærmere dig.

Gudenåen følges i Tinnet Plantage

Langs kanten af ådalen

Vandreruten fortsætter ad Hammervej som du følger til venstre. Herfra har du et flot udsyn ud over ådalen, som blev skabt af en smeltevandsflod under sidste istid. Gudenåen har vokset sig større og bliver Danmarks længste å på omkring 160 km. Efter nogle hundrede meter drejer du igen til venstre og følger nu ådalens østlige side. Det er en lang lige strækning som passerer skovløberstedet Åbo, fortsat med udsigt ned over ådalen til du kommer til Koutrupvej, der danner vandskellet på den jyske højderyg mellem syd og nord. Vejen er en del af Hærvejen, der i årtusinder har været en af Danmarks hovedveje, og herfra kan du vælge at gå tilbage til P-pladsen.

Ådalen ved Gudenåen

Skjernåens udspring

Du kan også vælge at fortsætte mod Skjernåens udspring og et skilt viser vej. Efter få meter ses vand mellem buskadset og det er svært at se nøjagtigt hvor første kilde er, men den nærliggende sø regnes for Skjernåens udspring. På en god sti følger du nu Skjernåens øvre løb som du har på højre side og kommer ud på overdrevet med blomstrende gyvel og frugtbuske. Efterhånden er åen lidt på afstand og du passerer i stedet en idyllisk sø – fortsat med udsigt til ådalen i Søhøjlandet. Du vandrer gennem en karakteristisk lund med egetræer, inden du kommer ud på Lindbjergvej. Skjern å har allerede vokset sig større og er nu en vandfyldt grøft der vokser betydeligt på sine 94 km. frem mod udløbet i Ringkøbing Fjord - og bliver undervejs til Danmarks vandrigeste vandløb.

Vejviser på Hærvejen viser retningen mod Skjernåens udspring

Mod Rørbæk Sø

På Lindbjergvej ligger Stampe Mølle fra 1850 og på stien mellem denne idylliske bygning og stedets blodbøg kan du følge ruten mod Rørbæk Sø. Det er en kilometerlang afstikker fra rundløjpen, som er værd at tage med. Du følger stien langs skoven, hvor du passerer ret så høje graner, inden du møder en plankebro som leder dig ud i et sumpet område. Her får du igen kontakt med Skjern Å, som nu er vokset til en rigtig å som løber ud i Rørbæk Sø. Du vandrer samme vej tilbage.

Stampe Mølle fra 1850

Tilbage ad Lindbjergvej

På Lindbjergvej krydser du Skjern Å og følger denne sandede markvej tilbage mod syd. Du vandrer på højderyggen af ådalen - igen med fin udsigt til den jyske højderygs bakkedrag og ådalen nedenfor med kæruld, gyvel m.m. Du krydser atter Hærvejen og kommer tilbage til første del af Skjernåens udspring, inden du atter når udgangspunktet ved P-pladsen efter at have vandret omkring 11 km.

Tilbage over højdedraget langs ådalen

Fakta om Danmark - Aarhus

Aarhus er Danmark næststørste by og grundlagt i midten af 700-tallet. Byen oprindelige navn var Aros - åen udmunding - og i dag er Aarhus' største museum med moderne kunst opkaldt efter. I 2017 var Aarhus Europæisk Kulturhovedstad.

Århus eller Aarhus
1. januar 2011 skiftede Århus Kommune å’et ud med et dobbelt-a, når byens navn staves, men det er det er dog stadig korrekt at bruge å og skrive Århus.

Befolkningstal: Ca. 280.000

Mest besøgte attraktion: Den gamle by, ARoS, Tivoli Friheden, Marselisborg Slot og skovene omkring, Moesgård Museum og Musikhuset.

Turistinformation: Aarhus

Turistinformation: Danmark

Campingferie i Aarhus:

DCU-Camping Aarhus - Blommehaven
Husk du som medlem af DCU får rabat.