Spændende vandreruter på Cypern

Vi har base i byen turistbyen Pafos (Paphos) i det sydvestlige hjørne af Cypern. Pafos har tidligere været hovedstaden på Cypern, hvilket de mange antikke ruiner vidner om.

Pafos Havn

Også havnen i Pafos er et besøg værd. Hvilken havn ved Middelhavet er ikke det? Her er både en gammel borg samt et fort, som har sine helt egene historier. Fiskernes farverige både og fremmede skibe er altid spændende at se på - ikke mindst når fangsten landes.

Farverige skibe i Pafos Havn

Vandretur på Akamas-halvøen

Vi tager den noget spektakulære lokale bus "Amoroza" til byen Polis i det nordvestlige hjørne af øen. Det er eneste mulighed med offentlig transport, og vi skal nå at være tilbage ved bussen kl. 16, hvor den kører tilbage til Pafos! Fra Polis må vi med taxa det sidste stykke ud til Afrodites Bad, der er en lille grotte med et vandfald inden i. Herfra starter vores vandretur rundt på den naturskønne Akamas-halvø.

Lokalbus til byen Polis

Alene i storslået natur på Akamas-halvøen

Dele af halvøen er udlagt til naturpark, hvor biler ingen adgang har og hvor det kun er muligt at komme rundt til fods (visse steder går det an på cykel/MTB). På vejen op i de smukke bjerge går vi forkert, men finder hurtigt tilbage på rette spor og er snart helt alene højt oppe på Akamas-halvøen.

Vandretur på Alamas-halvøen

Udsigt mod havet

Vi går op mod det højeste punkt, hvor der er en flot udsigt ud over halvøen med det azurblå Middelhav på begge sider. Her er virkeligt "højt til himmelen". Den friske brise ude fra havet svaler os, medens vi vandrer op og ned i det bakkede terræn fyldt af forårets blomster.

Udsigt fra højdepunkt på Akamas-halvøen

Flinke folk

Men vi er jo bundet af at skulle nå bussen i Polis kl. 16, så vi begiver os videre på rundturen og kommer efter nogle kilometer tilbage til Afrodites Bad. Men her er jo ingen taxa! Vi venter - det kunne jo være! Men nej. Tiden går og vi beslutter os til at prøve lykken på tommelfingeren. Et cypriotisk par er ved at skulle forlade stedet i deres lille Fiat 800 og vi spørger, om de kan give os et lift. Og selv om der ikke er megen plads i deres lille bil, byder de os smilende velkomne. Her der er hjerterum. Vi forklarer dem situationen, med at vi skal nå bussen og chaufføren sætter speederen i bund. Vi når det lige!

Vild bevoksning

Vandring ved Cape Drepanon

Det med den offentlige transport fungerer ikke rigtigt, når vi ønsker at komme ud til de øde steder. Det offentlige kører naturligvis mellem de større byer. For at være uafhængige af bussen overvejer vi at leje en bil, men at betale for en bil, der står parkeret det meste af dagen, medens vi vandrer, er en løsning vi finder for dyr. Alternativet bliver, at vi nøjes med en scooter. Med den kan vi komme længere ud i de øde områder end med en bil og den er til at betale! Og så er det lige det med at køre i venstre side!

Vi kører op langs kysten forbi Coral Bay’s fine badestrand. Ved Cape Drepanon ser vi de spændende gravkamre, der er hugget ud i klippevæggen helt tilbage i romertiden. Her starter vores vandring op ad et udtørret flodleje.

I flodleje ved Cape Drepanon

I det tørre flodleje

Efterhånden som vi kommer længere og længere ind, bliver floden smallere og siderne stejle, indtil de til sidst står som en dyb kløft over os. Inderst inde er her ca. tre meter mellem flodens stejle klippesider, der rejser sig ca. 20 meter over os. Her hænger lianer ned fra træerne. De vokser højt over os på klipperne. Vi føler os næsten som i en jungle. Det runger hult og fuglenes fløjt bliver forstærket i det smalle rum. I bunden af flodlejet støder vi på en brat mur af sten, hvilket umuliggør at vi kan fortsætte. Her må smeltevandet fra vinterens sne, der lægger sig på de højeste tinder inde på det centrale Cypern, komme ned, når foråret starter.

Klipper i flodlejets smalle kløft

Vandring i Troodosbjergene

Med en smurt madpakke og masser af vand i rygsækken sætter vi på scooteren kurs mod Troodosbjergene. I det storslåede landskab kommer vi gennem mange små pittoreske landsbyer.
Oppe ved Olympen ligger et stort grimt kommunikationsanlæg med antenner og en kæmpe hvid "snebold". Vi parkerer her og starter vores vandretur rundt ad en tydeligt rute. På turistkontoret havde vi fået et lille kort, der viser vandreruten.

Kommunikationsanlæg på Olympen

Masser af fluer

Her er vi i et helt andet landskab end tidligere. Jorden er rød og stenet, men her vokser store fyrretræer rundt omkring. Bl.a. passerer vi en kæmpe på over 40 meter og 1,5 meter i diameter. Den må være mere end 400 år gammelt!
Et sted er udsigten ud over bjerglandskabet under os så storslået, at vi spiser vores medbragte frokost der. Vi får dog ikke fred ret længe, idet en sværm fluer får færden af os. Før vi får set os om, svirrer tusinder af fluer om ørerne på os. Vi må hurtigt gøre os færdige og løber væk fra fluerne. Ingen havde tænkt på myggenet denne dag!

At finde vej i Troodosbjergene

Antikke sten ved oldtidsbyen Kourion

På den næste tur får vi ikke vandret helt så meget - men set en masse antikke ruiner. Først gør vi dog holdt ved stranden, hvor Afrodite ifølge sagnet steg i land på Cypern. Afrodites fødested ligger ud til havet sydøst for Pafos. Vi ser Apollons Tempel og sidst men ikke mindst, det store kompleks - oldtidsbyen Kourion.
Jo, udover den storslåede natur både langs kysten og inde på øen, er her nok af "gamle sten" at se på, når du kommer til Cypern.

Ruiner ved Kourion

Fakta om Cypern

Cypern er en todelt Ø med den største græsk-cypriotiske befolkning i den sydlige del af øen, mens den nordlige del er tyrkisk-cypriotisk. Tyrkiet kaldet denne del af øen "Den Tyrkiske Republik Nordcypern". Hovedstaden i Cypern er Nicosia, der er delt.

Befolkningstal: Ca. 2,9 mio.

Areal: Ca. 9.251 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 2.800 km.

Mest besøgte attraktion: Nicosia, hvor man med pas kan passere demarkationslinien (Den Grønne Linie) mellem Nord- og Sydnicosia. På Nordcypern er Kyrenia kendt som en af de populæreste feriedestinationer. I Cyperns sydlige del er feriebyen Pafos (Paphos) populær og byer som Limassol og Lanaka er værd at besøge. I Troodosbjergene er det mulighed vandreture. Her ligger munkeklostret Kykkos, der er blandt de mest besøgte.