Sinharaja - en tropisk regnskov i Sri Lanka
Sinharaja - en tropisk regnskov

I virkeligheden er der blot 20 kilometer i luftlinien fra Adams Peak til Ratnapura - det næste overnatningssted på vejen mod regnskoven Sinharaja - men ingen veje går direkte, så vi må køre tilbage.

På vejen mod Ratnapura

Vi blev lidt forsinkede da vi kørte fra Adam's Peak pga. uheldet med bussen, men da vi har passeret Hatton er vi på nye veje og undervejs besøger vi te-fabrikken Carolina Tea Factory og hører om te-produktionen. Nær byen Kithulgala passerer vi Kelani-floden, hvor mange scener til filmen "Broen over River Kwai" blev optaget - selv om handlingen foregår i grænselandet mellem Thailand og Myanmar (Burma).
Det er igen blevet mørkt, da vi når frem til vores næste overnatningssted ved Lake Serenity Boutique Hotel og indkvarteres i bungalower, der ligger i en stor park med nogen afstand til restauranten. Her serveres atter rigtig dejlig aftensmad.
Først næste morgen opdager vi, hvor pragtfuldt et sted vi er kommet til. Så det er bare om at komme tidligt op - få sig en dukkert i svømmepoolen - og så ud at se nærmere på stedet. Den store park ligger omkring en sø med mange fine træer, så før morgenmaden spadsere vi rundt om søen og iagttager det rige fugle liv. Men her er også både egern og en vandvaran.
"Desværre" skal vi køre videre umiddelbart efter morgenmaden for at nå dagens omfattende program, og til vores store overraskelse, er vores oprindelige bus ankommet. Ved at adskille dele af det underste stel som havde fastholdt bussen i grøftekanten, var det i nattens løb lykkedes at få den fri og kørt hertil.

Safir-byen Ratnapura

Ratnapura er kendt for at have mange ædelstene i undergrunden og går derfor under betegnelsen "Safir-byen". Vi besøger det nationale ædelstensmuseum i Ratnapura, hvor der også er mulighed for at købe safirer og andre ædelstene, hvis ægthed garanteres med et certifikat. På vej ud af byen kan vi se flere primitive miner midt ude i rismarkerne. Her graver minearbejderne en dyb skakt på mellem 25 og 40 meter, så de kommer ned i de jordlag hvor muligheden for at finde ædelsten er størst. Det er et hårdt og risikofyldt arbejde (her er ikke noget der hedder arbejdstilsyn). Vi får mulighed for at besøge et minesjak og ser hvor primitivt de bor oven på minen hvor de arbejder. Naturligvis er her folk, som vil sælge ædelstene og tilbyder disse til favorable priser. Men kan man nu også være sikker på, at det ikke blot er farvet glas?

Sinharaja regnskov

Sinharaja regnskov er et unikt og totalt fredet urskovsområde på ca. 110 kvadratkilometer og hjemsted for flere endemiske dyre- og plantearter, hvorfor denne nationalpark er beskyttet af UNESCO's verdensnaturarv siden 1988. En lomme i skoven, hvor der dyrkes te, gør det muligt at komme helt tæt på denne naturperle, men for at komme derhen, må vi skifte til mindre biler, der i løbet af en times tid får transporteret os op i bjergene og frem til The Rainforest Eco Lodge. Lodgen består af fritstående hytter, der minder om togvogne som er placeret neden for hovedbygningen på hver side af et åbent areal og klods op ad regnskoven. Efter en noget utraditionel velkomstceremoni, hvor vi alle forsynes med kokkehatte, er det en tradition, at man hjælper stedets kokke med at færdiggøre en kage ved at hælde spiritus ud over kagen, inden den æltes og skal bages!
Efter indkvarteringen bydes vi velkommen med den lokale Pina Colada i hotellets opholdsstue, før vi får serveret en dejlig fire retters middag i restauranten.

Tidlig - men våd fugletur

Det er tidligt om morgenen, at fuglene er mest aktive og vi er derfor ude før morgenmaden for at spadsere et par kilometer ned ad grusvejen for at se på fuglelivet. Men turen spoleres af en kraftig regnbyge og af de mere end 140 forskellige fuglearter, som er blevet observeret her i regnskoven, lykkedes det blot at få et enkelt glimt af den meget smukke blå skovskade, der betegnes som skovens mest farverige.

Vandreture i regnskoven

Både formiddagen og eftermiddagen byder på vandreture gennem regnskoven med en lokal naturguide, der fortæller om regnskovens dyr og planter, herunder vilde krydderier som ingefær og peber m.fl. Vi vandrer ad en smal skovsti og skal passere flere vandløb, hvor vandstanden - pga. den megen regn - er en udfordring. Men alle klarer at komme over - dog ikke alle tørskoede!
Ved en lysning i skoven fortæller den danske rejseleder om den kødædende plante kandebæreren. På turen lykkedes at se både frøer og de godt kamuflerede skovfirben. Fuglene hører vi, men ser dem ikke i den tætte regnskov.

Helt rene fødder!

Et sted i en sø over et af regnskovens vandfald findes garra rufa-fisk - også kaldt doktorfisk - der er kendt for at spise død hud fra folks fødder. Man har set det hjemme, hvor folk i forskellige wellness-centre sidder og får fodbad i et akvarium med disse fisk. Nu skal det afprøves ude i den uberørte natur. Og det er en oplevelse at se og mærke hundredvis af sultne fisk kaste sig over ens fødder!
Med os hjem har vi (naturligvis) skovigler - selv om vi har iglesokkerne på. Så det er en god ide at ryste sit tøj og tømme sine sko, inden man træder ind i hytten. Iglerne er med overalt!

Bladædende aber

Den sene eftermiddag slapper vi af i hytterne med en kop kaffe, men vi forstyrres af høje skrig og uro i træerne lige uden for. Det er de bladædende aber der fouragerer og slås om de bedste pladser. Vi ser dem lidt på afstand, mens andre er så heldige at de kommer helt tæt på hytterne.
Da mørket har sænket sig over regnskoven og frøer og cikader har igangsat deres koncert, arrangeres en "nattevandring" for at opleve de nataktive dyr i lygternes skær, og på en kort tur langs grusvejen lykkedes det deltagerne at se både frøer og en slange.

Mod nye eventyr

Næste morgen er vejret forandret og mens en regnbue ses på himlen, spadserer vi til den nærmeste landsby, der viser sig blot at være en samling simple og næsten faldefærdige rækkehuse, hvor plantagens te-plukkerne holder til.
Fra bjergenes behagelige temperatur køres vi atter ned til vores ventende bus i den tropevarme og fugtige dal for at køre mod nye eventyr i Udawalawe National Park.

Fakta om Sri Lanka

Hovedstaden i Sri Lanka er Colombo.

Befolkningstal: Ca. 22 mio.

Areal: Ca. 65.610 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 7.981 km

Mest besøgte attraktioner: Klippetemplet Sigiriya, helligdommen Adams Peak samt nationalparken Udawalawe