Flodsafari og havskildpadder, Sri Lanka
Flodsafari og havskildpadder

Vi bor lækkert på Kalla Bongo Lake Resort og tager derfra på flodsafari på Maduganga-floden, inden vi besøger centret for havskildpadder i Kosgoda.

Kalla Bongo Lake Resort

Hotel Kalla Bongo Lake Resort ligger et par kilometer inde i landet for enden af en simpel jordvej med flere fine huse. Man overraskes, når man kommer ind bag hotellets beskyttende mure, hvor en vidunderlig park ligger på en skråning ned til Hikkaduwa-søen. Øverst på grunden findes en række værelser fordelt på to etager alle med udsigt mod søen. Lige foran findes stedets poolområde og lidt længere nede ad skråningen hotellets bar og restaurant. Helt nede ved søen ligger en række sammenhængende værelser. Hotellet stiller kanoer til rådighed for de som vil padle på søen, men det er ulideligt varmt! Igen og igen overraskes vi af den velsmagende og afvekslende mad vi præsenteres for på denne rejse - og maden her på Kalle Bongo Lake Resort er ingen undtagelse - en gastronomisk oplevelse.

Flodsafari på Maduganga-floden

Næste dag kører vi nordpå forbi nogle mindesmærker for ofrene efter tsunamien i 2004 og i byen Balapitiya ankommer vi til Captain's Boat House, der udover hotel også driver Maduwa River Boat Safari. Herfra tager vi på en bådsafari op ad Maduganga-floden, der efter de første sving åbner sig som en sø omgivet af svajende palmer, skov og mangrove. Undervejs ses flere fugle - hejre, skarv, biædere, isfugle og møder også en varan. Vi sejler gennem tunneller i den tætte mangroveskov - med chance for at se slanger, men møder dem ikke! På en af øerne i søen - Cinanmon Island (Kanel Øen) - går vi i land for at høre om hvordan kanelstængerne egentlig bliver til. Barken fra kanaltræet skæres forsigtigt af og tørres i solen. Vi ser også hvor "let" det er at flette palmeblade!

Kokosmælk - en forfriskning

Midt ude i søen holder "købmanden" til. Han sælger læskende drikke og frugt, og her gør vi holdt for at nyde den friske mælk fra nyplukkede kokosnødder. Yderste top af kokosnødden hugges af med en machete og i hullet stikkes et sugerør - en herlig forfriskende afslutning på en varm tur.

Udklækningsanstalt for havskildpadder i Kosgoda

Ved landsbyen Kosgoda kører vi ind til Sea Turtle Sanctuary & Reserch Center, der ligger ud til en vidunderlig bounty-strand med hvidt sand og svajende kokospalmer så langt øjet rækker. Det er bl.a. på denne strand at de store havskildpadder kommer op af havet for at lægge deres æg. Vi får en præsentation af de fem arter havskildpadder, som findes ved Sri Lanka og hører om hvordan havskildpaddernes æg indsamles og afleveres til denne udklækningsanstalt. Æggene graves ned i beskyttede sandkasser og når ungerne kommer ud, samles de og lever de første dage i stedets bassiner, inden de sættes fri i havet. De mindste går i hvert sit bassin for hhv. en–, to- og tre-dage gamle skildpaddeunger. De sidste får vi lov til at tage op og se nærmere på. De større skildpadder som her også er, må ikke røres og nogle af arterne er endda særdeles aggressive og kan nemt bide en finger af!
Enkelte skildpadder som er kommet til skade under tsunamien eller mangler et lem eller to efter hajbid bliver her permanent og hjælpes gennem livet i centret. De forskellige arter udvikler forskellige, flotte mønstre på deres rygskjold. Verdens største skildpadde - læderskildpadden - er blandt de største krybdyr i verden (kun overgået af krokodiller) og kan have et rygskjold på tre meter og veje mere end 900 kilo! En model foran centret giver en ide om størrelsen.

Fridag i ekstrem varme

Det er blevet sidste dag på denne naturrejse til Sri Lanka og der er dømt "fri leg" indtil vi om eftermiddagen skal tilbage mod Danmark. Enkelte går en tur til byen, andre tager med på snorkeltur ved koralrevet ud for kysten og nogle bliver på hotellet omkring poolen. Selv vælger vi umiddelbart efter morgenmaden og før den ekstreme varme sætter ind, at spadsere en tur i lokalområdet for at se på de mange fugle. Vi møder flere utroligt venlige mennesker, som byder os indenfor i deres haver, så vi kommer tættere på fuglene og også kan se hvordan de har indrettet sig bag murene. I et af husene fortæller ejeren Nilantha Karunanayakal, at han i flere år har tjent penge som kok i Milano og nu er kommet tilbage til sin kone og børn og bygget sig et dejligt hus, som han udlejer en del af som B&B gæstelejlighed.

Høj fugtighedsgrad

Tilbage på værelset kører aircondition på 26 kølige grader og kæmper mod en udendørstemperatur på mellem 30 og 40 grader. Men temperaturen er ikke problemet - det er i kombinationen med den ekstreme høje fugtighedsgrad, at vi simpelthen ikke kan holde ud, at være udendørs. Så den påtænkte kanotur på søen droppes og i stedet kaster vi os over de medbragte bøger. Hotellet har meget velvilligt stillet værelserne til rådighed for os, ind til vi om eftermiddagen får et sidste afkølende bad før vi køres mod lufthavnen uden for Colombo for at flyve med Turkish Airlines via Maldiverne og Istanbul til København.

Fakta om Sri Lanka

Hovedstaden i Sri Lanka er Colombo.

Befolkningstal: Ca. 22 mio.

Areal: Ca. 65.610 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 7.981 km

Mest besøgte attraktioner: Klippetemplet Sigiriya, helligdommen Adams Peak samt nationalparken Udawalawe