Yangon - med helligdommen Shwedagon pagoden, Myanmar
Yangon - med helligdommen Shwedagon pagoden

Vi er tilbage i hovedstaden Yangon, der er en charmerende by med en blanding af det orientalske østen og britisk kolonitid.

Shwedagon Pagoden - Myanmars største helligdom

Da vi ankom til Yangon, der tidligere hed Rangoon, blev vi straks kørt til vores hotel Kan Kaw og umiddelbart efter indkvarteringen brugte vi resten af eftermiddagen med et besøg ved Myanmars største helligdom den guldbelagte Shwedagon Pagoden - byens stolthed og varetegn. Her lagde vi både sko og strømper ved indgangen, idet templerne i Myanmar altid besøges barfodet. Ved indgangen til det mere end 2.500 år gamle tempel, står et af de hellige bodi-træer, der minder os om, at det var under et bodi-træ, at Gautama Buddha (ca. 563-483 f.Kr.) grundlagde buddhismen. Selve den 99 meter høje pagode er ottekantet - en kant for hver ugedag, hvor buddhisterne deler onsdag i formiddag og eftermiddag. Hele vejen rundt om den centrale pagode brænder røgelsespinde. Et skrin med hår af Buddha opbevares i pagoden, hvorfor denne helligdom er et pilgrimsmål for enhver buddhistisk burmeser. Her er et utal af buddha-figurer samt billeder af halvguder samt elefanter. Et sted står en statue af Buddha fremstillet af to store stykker jade.
På turen rundt om helligdommen så vi bl.a. den 24 tons tunge Maha Grandha Klokke fra 1779 samt en liggende Buddha. I skumringen blev lysene tændt på området og så tog den gyldne pagode sig bedst ud. Vi fortsatte aftenen på restaurant Padonmar med en række små retter.

Det kinesiske marked

Næste formiddag kørte vi ad smalle, travle gader med nedslidte bygninger, der huser lejligheder, små virksomheder og forretninger, med et broget folkeslag af burmesere, kinesere, indere, bengaler og arabere. Vi stoppede ved det store kinesiske marked, hvor vi blev præsenteret for alt fra land og hav. Den sødlige duft af friturestegte grøntsager hang i luftet og afløstes på næste hjørne af den umiskendelige lugt af fisk. Helt kvalmende blev det ved slagteriet. Men alle dufte overskyggedes, da vi nåede krydderi-afsnittet, hvor både karry og chili dominerede. For øjet var der masser at iagttage - de farvestrålende blomster og de friske grøntsager - og ikke mindst de mange handlende.

Nationalmuseet i Yangon

Vi fortsatte til nationalmuseet, hvor der foran bygningen ses flere gyldne statuer af tidligere konger og herskere. Vi fik en omvisning inde i nationalmuseet, men her må ikke fotograferes. Udstillingen viser et varieret udbud af historiske fund fra landets fortid, men der er ikke mange originale ting tilbage. Det skal fremhæves, at vi så den berømte løvetrone samt en model af Mandalaypaladset som det så ud, før det blev bombet under anden verdenskrig.

Med tog rundt om Yangon

En god måde at opleve dagliglivet i Yangon på er, at tage med det lokale cirkel-tog, der kører i en bue rundt om bykernen. Undervejs så vi handelsfolk kommer ind i toget for at sælge ting eller sætte sig ned med et lille gadekøkken og begynde at tilberede mad til de rejsende. Fra toget kunne vi se, hvor primitivt nogle af byens ca. syv millioner indbyggere bor langs jernbanen og på perronerne var folk stimlet sammen for at spise.
Denne dag spiste vi frokost på restaurant Ten Mile Cuisine, hvor der blev serveret megastore portioner. En enkelt tallerken suppe kunne sagtens deles af seks personer! Men vi skulle også holde længe, for det var dagen, hvor vi fløj til Mandalay.

House of Memories

Men nu er vi tilbage i Yangon efter rundrejsen i Myanmar og kører direkte til restaurant House of Memories, hvor vi bl.a. ser general Aung Sans kontor i dette gamle kolonitidshus. Det var her det lykkedes at samle landet efter anden verdenskrig. I den lune sommeraften serveres der buffet i haven med bl.a. grillet mad, inden vi køres til hotellet.

Den liggende kæmpe Buddha

I virkeligheden er det fridag, men rejselederen har et program for de interesserede og vi starter med at besøge den liggende Buddha i Kyauk Htat Gyi Pagoden. Og statuen, der er fra 1966, er enorm. 70 meter lang ligger den under et stort tag. Alene øjnene er 70 cm. store. På fodsålerne ses 108 forskellige tegn som også har betydning for buddhismen. Som de fleste buddhaer har også denne feminine træk - neglelak, øjenskygge, læbestift etc. - hvilket her opfattes som maskulint. I templet findes forskellige halvguder - Nat-guder - hvortil man kan bede i små halvåbne rum.

Besøg hos munkene

Hele Kyauk Htat Gyi Pagoden er omgivet af flere munkeklostre. Vi besøger et af klostrene og ser hvor spartansk munkene lever. De skal stort set kun hellige sig deres meditation. Da munkene ikke selv må tilberede deres måltider, ser vi kvinder igang med at forberede maden til munkene.

Mahabandula Parken og Sule pagoden

På vores tur rundt i den centrale del af Yangon stopper vi ved Mahabandula Parken, hvor der er rejst en en stor obelisk til minde om de faldende i uafhængighedskrigene. Omkring pladsen ses flere elegante bygninger bl.a. Yangons rådhus samt højesteretten. Ikke langt herfra står den 46 meter høje Sule pagode, der gennem århundreder har været mål for mange pilgrimsrejsende. Et skrin i pagoden skulle indeholde hår fra Buddha. Pagoden er omkranset af små butikker.

Strand Hotel og indkøbscenter

På en af de store gader, hvor trafikken er intens, lægger vi vejen forbi det klassiske Strand Hotel, for at blive afkøler og få lidt at drikke. Uden for holder bilerne nærmest i kø og det kan tage op mod 10 minutter at køre en enkelt kilometer! Før 2010 var her stort set kun cyklister, men herefter er der kommet alt for mange biler til.
Vi har også tid til at gøre de sidste indkøb i det eksklusive indkøbscenter Bogyoke Aung San Markedet, inden vi hen på eftermiddagen skal til lufthavnen og tilbage mod Danmark.

Fakta om Myanmar

Hovedstaden i Myanmar (tidligere Burma) er Naypyidaw (eller Pyinmana)

Befolkningstal: ca. 52 mio.

Areal: ca. 678.500 km²

Afstand fra Danmark: 7.614 km

Mest besøgte attraktioner: Inlesøen, Bagan samt de mange pagoder og helligdomme