;
1606 Qutang kløften-første kløft IMG_1892.JPG

Flodkrydstogt på Yangtze-floden

Google Map...
Kina - Vitus Rejser

Hovedstaden i Kina, der også kaldes "Riget i Midten" er Beijing.

Befolkningstal: Ca. 1,4 milliard

Areal: Ca. 9.597.000 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 7.200 km til Beijing.

Tidsforskel: 6 timer foran i Beijing

Vigtigste turistattraktion:  Beijing og den nærliggende kinesiske mur, kulturskattene i Xi'an samt sejlads på Yangtzefloden ligesom den moderne metropol Shanghai er værd at rejse efter.

Læs mere på:

Rejsebureau: Vitus Rejser

Turistinformation: Kina

Store omvæltninger

Allerede i 1994 påbegyndte man opførelsen af De Tre Kløfters Dæmning, som er 2,335 meter lang og 184 meter høj, hvilket har fået vandstanden til at hæve sig op mod 175 meter. Det betød at kæmpemæssige områder blev oversvømmet og at mere end en million mennesker skulle tvangsflyttes til nyopførte byer langs floden. Kun enkelte kulturskatte blev reddet, men meget – ikke mindst befolkningens ejendomme og mindesmærker for deres forfædre – blev efterladt under vandet. I dag er vandgennemstrømningen reguleret og mange fragtskibe og ikke mindst flodkrydstogsskibe sejler i pendulfart på Yangtze-floden som på en 660 km. lang strækning byder på spektakulære scenerier bl.a. gennem De Tre Kløfter.

1628 IMG_1916.JPG
Trafik på Yangtze-floden

Ankomst til Yangtze-floden

Vi er fløjet fra Xi’an til Chongqing som er en af Kinas tre største byer. Kommunen, som er omkring dobbelt så stor som Danmark, har 34 mio. indbyggere. (Men alligevel er byen ukendt for de fleste uden for Kina). Chongqing har ingen interessante kulturhistoriske steder at byde på, men er en industriby som bl.a. producerer biler, motorcykler, elektronik m.m. Det er mørkt, da vi efter et par timers kørsel i tæt trafik når frem til byens mange skyskrabere, som står i et kuperet terræn ned mod Yangtze-floden og kan undervejs iagttage de oplyste bygninger i farvestrålende neonlys. Vi indtager aftenens måltid på en restaurant tæt på floden, mens kulier (kinesiske ufaglærte daglejere) bærer vores bagage ombord på det 5-stjernede flodkrydstogtsskib M/V President 8. Senere kommer vi ombord sammen med flere andre internationale gæster og snart sejler vi i nattens mørke ud af Chongqing og kan iagttage andre neonoplyste krydstogtsskibe og bygninger langs floden.

1504 Aften i Chongquing IMG_1792.JPG
Aften i Chongquing

Kunsthåndværk på skibet

Desværre er det regnvejr, da vi står op næste morgen, hvor skibet har lagt til ved Fengdu. Efter en noget kaotisk morgenmadsbuffet, hvilket er uundgåeligt når næste 100 gæster skal have morgenmad på samme tidspunkt, er der mulighed for at deltage i en tilkøbt udflugt til spøgelsesbyen Fengdu. Byens historie går mere end 2.000 år tilbage, og man får historien bag byens navn og den kinesiske vision om livet efter døden. Her er templer og helligdomme som er dedikeret til underverdens guder. Vi vælger i stedet at blive på skibet og får demonstreret hvorledes kunsthåndværkere maler glasflasker – indvendigt! En vase, som det tager en uge at male, koster omkring 1000,- kroner. Det er også muligt at høre om traditionel kinesisk massage og akupunktur, hvorefter man kan tilkøbe sig en behandling. Senere er det muligt at deltage ved en auktion om forskelligt kunsthåndværk som silketørklæder, perlesmykker og malet glas m.m. i skibets store salon. Efter frokostbuffeten fortsætter skibet ned at Yangtze-floden og vi passerer flere større byer -de fleste med højhuse. Samtidig er der mulighed for at se film i skibes biograf. 

1513 IMG_1808.JPG
Glasmaleri

Shibaozhai-pagoden

Hen på eftermiddagen er regnen lettet og skibet lægger til ved Shibaozhai–pagoden. Tidligere var pagoden, der ligger på toppen af Yuyin-bjerget, landfast, men den hævede vandstand har nu gjort stedet til en ø, som vi når via en bro. Vi følger den anviste rute rundt på øen og kommer til den 56 meter høje, røde pagode fra 1750, som rejser sig i 12 etager med runde vinduer og opadvendte tagskæg dekoreret med drager. Pagoden nærmest læner sig op ad klippevæggen og vi kommer op i den ad en del trætrapper.

1526 Shibaozhai-pagoden IMG_1838.JPG
Shibaozhai-pagoden

På toppen af bjerget er her fladt og her ligger flere templer med forskellige hellige statuer. Fra toppen er der i klart vejr fin udsigt og i dag kan vi se ned over flere tempelbygninger. Stentrapper på klippesiden leder os ned til Oingyo monumentet, der er et kæmpemæssigt relief. På turen tilbage til skibet har vi mulighed for at handle i de mange souvenirbutikker som findes på begge sider af vejen.

Kaptajnens velkomstmiddag og underholdning

Samme aften bydes vi på kaptajnens velkomstmiddag, som serveres af skibets smukke kinesiske kvinder, som desværre ikke kan engelsk. Efter middagen underholder besætningen på scenen i skibets store salon, hvor vi også kan købe os en drink i baren, og mens natten skrider frem, fortsætter skibet ned ad Yangtze-floden. 

1566 Aftenunderholdning IMG_1961.JPG
Aftenunderholdning

Formiddagsunderholdning på skibet

Da vi vågner næste morgen, har vejret ændret sig totalt og i det strålende vejr ligger seks flodkrydstogtsskibe – tre og tre uden på hinanden – ved havnen til ”Den Hvide Kejsers By”, som man efter morgenmaden kan komme til på en tilkøbt udflugt. Der er dog også forskellig underholdning for de mange som bliver på skibet og her tilbydes bl.a. en dokumentarfilm om Yangtze-floden og verdens største dæmning.

1514 Auktion IMG_1814.JPG
Auktion i skibets salon

Qutang Kløften

Allerede inden frokost sejler vi ind i den korteste af De Tre Kløfter – den otte kilometer lange Qutang Kløft (Qutang Xia), der skærer sig gennem Wushan-bjergene. Her bliver floden smallere og de stejle bjergsider rejser sig højt på flodbreddens sider og kløften anses for at være porten til Yangtze. Før vandstigningen var kløften blot 100 meter bred og fyldt med farlige strømhvirvler. Naturligvis er vi på soldækket for at nyde den flotte natur. På bjergsiderne nede i vandkanten er det tydeligt at se, hvorledes vandstanden kan reguleres. Det er også dejligt at kunne sidde ude på kahyttens lille altan og nyde en kop kaffe, mens det dramatiske landskab passeres.

Wu Kløften

Efter frokost nærmere vi os den anden af De Tre Kløfter - Wu Kløften (Wu Xia) - ved hvis begyndelse en rød bro går tværs over kløften. Desværre er ikke alt idyl, for også her ser vi hvor meget affald floden er forurenet med. Selv om enkelte mindre både er i gang med at skovle affald op på dækkene, forslår dette ikke ret meget. Men kan vi se bort fra dette, er naturen igen umådelig flot – måske er vi i den smukkeste af kløfterne. Den er 45 km lang og er især kendt for de skovklædte bjergsider, som floden snor sig mellem. Enkelte steder ses sidefjorde som skærer sig ind i de 1000 meter høje bjerge og forsvinder i landskabet. Her er en del medgående og modgående skibstrafik og vi ser enkelte fiskere. I dag kan de store skibe sejle helt fra Shanghai til Chongqing.

Sidefloden Shennong

Ved byen Ba Dong kommer vi over i mindre skibe som sejler os op ad sidefloden Shennong. Floden er smal og langs de træklædte klippesider er vi heldige at se aber. Her er også huler og hængende kister.

Godt inde i Shennong-floden skifter vi igen fartøjer og sætter os i håndroede små, traditionelle flodbåde. Undervejs viser de lokale os, hvorledes man før floden blev reguleret gik på kanten af klipperne og trak bådene gennem strømmen med lange tov. Igen er naturen spektakulær med de stejle granitklipper som rejser sig i den mageløse natur og vi ser vandfald som falder ned i floden. Vi passerer også hængende kister – oldgamle gravpladser. Tilbage på krydstogtsskibet er der samme aften afskedsmiddag og igen underholdning i salonen. I løbet af natten forventer vi at skulle ned gennem de fem kæmpemæssige sluser i De Tre Kløfters Dæmning.

De Tre Kløfters Dæmning - Verdens største dæmning

Denne morgen vågner vi til en underlig stilhed og da vi ser ud ad kahyttens vindue, ligger vi i havnen ved Sandouping – oven for dæmningen. Vi får oplyst, at der ikke blev givet tilladelse til at krydstogtsskibene denne nat kunne gå gennem sluserne (der sikkert har været reserveret fragtskibene). Det tager næsten fire timer at komme gennem de fem slusekamre, men her findes også en skibselevator, som kun tager omkring 40 minutter for skibe under 25 meters længde. I stedet forlader vi krydstogtsskibet og kører i busser til besøgscentret ved De Tre Kløfters Dæmning. Som nævnt var det nødvendigt at tæmme Yangtze, så man kunne undgå oversvømmelseskatastrofer og bedre udnytte floden som transportvej. Men man byggede også verdens største dæmning for at etablere verdens hidtil største vandkraftværk. Det tog 17 år at gennemføre byggeprojektet, hvor 40.000 mand arbejdede i døgndrift. I tillæg har man nu fået vandressourcer, så man kan kunstvande tørre områder flere steder i Kina. De mange folk som blev tvangsflyttet blev genhuset i hurtigt og dårligt opførte højhuse og fik lejligheder, der var så utætte, at folk frøs ihjel om vinteren. Så begyndte mange selv at isolere deres hjem, hvilket igen medførte, at nogle døde af kulilteforgiftning. Værst er det nok gået ud over den ældre generation, der primært var landbrugere, som ikke længere kan tilbede deres forfædre på disses gravsteder, mens den yngre generation – alt andet lige – har fået det økonomisk bedre med langt flere indtægtsmuligheder.

1668 Park ved dæmning IMG_1970.JPG
Park ved dæmningen

Området omkring dæmningen og sluserne er anlagt som en stor park med en observationsplatform, hvorfra vi i fugleperspektiv kan overskue det imponerende bygningsværk. Rullende trapper leder os frem til udsigten mod hver af de 483 meter lange slusekamre som kan tage skibe på op til 3.000 tons. Fra den nederste platform kan vi iagttage De Tre Kløfters Dæmning, der er så lang at den forsvinder i floddisen.

Efter besøget har vi fire timers kørsel foran os til lufthavnen i Wuhan, hvor indenrigsflyet venter på at flyve os til Shanghai – fremtidens by.

1672 Dæmningen IMG_1988.JPG
Verdens længste dæmning