Slap af- og oplevelsesferie i Goa, Indien
Slap af- og oplevelsesferie i Goa

Vi har brugt det meste af dagen på at flyve fra Jaipur til Goa med en mellemlanding undervejs, og er kørt det sidste stykke til Hotel O i Candolim Beach, der er en del af det store strandområde ved Calangute.

The O Hotel Goa

Det er blevet sen eftermiddag og efter indkvarteringen i det aflange hotel med to fløje på hver side af en blomsterfyldt midtergang med forskellige springvand, spadser vi forbi hotellets svømmepool og skønne palmefyldte, tropiske have, hvor kohejre vandrer rundt på græsplænen og vi kommer direkte ned på den vestvendte strand. Her er strand så langt øjet rækker i hver retning og her er liggestole og forskellige restauranter. Vi finder sammen med andre af vores rejsefæller ind på den første lille café umiddelbart til venstre for Hotel 0 og får en Kingfisher-øl og nyder den betagende solnedgang. Vores rundrejse i det nordlige Indien er forbi og her havde vi inkluderet middag, men fra nu af skal vi selv finde ud af, hvor vi de næste dage vil spise – og her er masser af muligheder. Denne første aften spiser flere af os på hotellets restaurant, hvor vi hver morgen får den inkluderede morgenmad.

Vandretur til Fort Aguada

Nogle vælger at tage det med afslapning helt bogstaveligt og finder plads i solen – enten på stranden eller i hotellets have nær svømmepoolen. Vi spadserer derimod sydpå langs stranden (til venstre når man kigger på havet) og hvor stranden ender, kommer vi til resterne af et gammelt portugisisk fort - Lower Fort - der er et par batterier, som ligger helt nede i vandkanten. Fortsætter man rundt om pynten kommer man til klipper og dem skal man ikke begive sig ud på. I stedet følger vi vejen bag Lower Fort og kommer forbi turistbådene ved en sideflod til Mandovi-floden. Vi følger Aguada Fort Road op ad bakken i alt ca. 4 km. før vi når frem til Fort Aguada. Det var portugiserne, der i 1500-årene etablerede flere handelsstationer på Indiens kyst og netop fortets navn Aguada betyder ”vand”. Fortet blev opført i 1612 og her kunne de søfarende søge tilflugt for pirater og hente nye forsyninger til den fortsatte rejse - bl.a. frisk vand fra fortets store brønd. Aguada Fortet ligger højt på bakken med godt udsyn ud over Mandovi-floden, som man tidligere skulle sejle ind ad for at komme til den oprindelige by – Old Goa. Pga. dette forts 69 kanoner vovede ingen uvedkommende sig denne vej. Selve fortet, der af portugiserne blev betragtet som et af de vigtigste, er massivt bygget med de lokale røde sandsten og har været ret så stort med lagerrum, krudtrum, bastioner og beboelse. Midt på fortets plads står et buttet fyr fra 1864, der er enestående i Indien og som var i brug indtil 1976. Beregn fem kvarter til at spadsere fra hotellet til fortet. Tilbage på stranden spiser vi på en af strandens naborestauranter Palms n Sands, der ligger højt båret af nogle træstolper. Her spiser vi godt og billigt og også herfra er solnedgangen eminent.

Candolim Strand

Spadserer man til højre på stranden (mod nord) møder man masser af strandstole som specielt mange russere og englændere benytter sig af. Man fornemmer at jo nærmere strandstolen står i vandkanten, des mere populær er den. Man skal dog ikke flytte stolen, for tidevandet her er på omkring tre meter – så vi oplever både højvande og lavvande på den børnevenlige strand. Men pas på. Der er opsat røde flag hvor understrømmen er stærkest og her bør man ikke gå ud. Bad i stedet på stranden ved de gule flag hvor der også er livreddere tilstede. De mange strande går ud i ét, men har lokale navne.

Fra stranden går stier op til byens hovedgade som løber parallelt med stranden og her er masser af muligheder for at handle - både souvenir, tøj samt fødevarer i et af supermarkederne. Tænk at kunne købe en udmærket flaske lokal rom for under 18 kroner! Her ligger også flere rigtigt gode restauranter, hvor vi kan anbefale f.eks. den italienske Toscana Gardens eller Karlton’s Horizon Grill - og så spiser man til det halve af hvad det koster i Danmark. Prøv en flaske indisk vin - man bliver overrasket over den gode kvalitet.

Delfinsafari

Rejsebureauet har en del forskellige tilbud om udflugter - dels til de som kommer direkte til Goa uden rundrejse og dels til os fra rundrejsen. En af udflugterne er delfinsafarien som vi tilmelder os. Ca. 45 minutters kørsel fra hotellet kommer vi til Hawaii Beach på den anden side af hovedstaden Panaji, hvor udflugtsbåden venter. Her er ingen havn, så vi vader gennem vandet ud til båden, som bringer os på tværs af Morgugao Bugten, hvor delfinerne normalt plejer at lege. Vi ser ingen og fortsætter til den lille ø Goa Island, hvor vi sammen med andre udflugtsbåde forsøger at fiske (med meget primitivt fiskegrej). Men det lykkes for at par fra rejsegruppen at fange nogle af de farvestrålende fisk. Her er også mulighed for at bade.

Senere fortsætter vi til Hansa Beach, der ligger lige ved enden af startbanen ved Goa internationale lufthavn. På denne palmeprydede strand kan vi bade, mens der anrettes frokost med bl.a. grillet makrel. Selve stranden er desværre forurenet med alverdens affald som er skyllet ind ved sidste højvande/storm, men ingen har tilsyneladende tænkt sig at fjerne skidtet og det er synd! Men badevandet er lækkert - og lunt.

På vej tilbage øjner vi pludselig flere grupper af delfiner og forsøger at følge dem. Vi ser delfiner flere gange, inden kursen sættes tilbage mod udgangspunktet. Alt i alt en fin udflugt.

Flodsafari

En af de andre udflugter er en flodsafari, hvor vi med bussen bringes ind til floderne i Goas bagland. For at komme frem til vores udflugtsbåd, som ligger på en lille ø med ”blot” 15.000 indbyggere, skal vi med den lokale færge fra fastlandet til øen - en offentlig, gratis overfart på godt et minut! Her venter Jack the Snake med sin båd og vi sætter kurs ud i kanalerne. Det helt specielle her er muligheden for at se de op til fem meter lange saltvandskrokodiller - så der holdes udkig. Langs mangroven ser vi imidlertid nogle af de mange fugle som lever her tæt på føden (flodernes fisk) og vi ser forskellige hejre og isfugle bl.a. den sorthoved og den hvidbrystet. Men her er også de hvidhoved glenter samt storke og et træ fyldt med sovende, flyvende hunde (store flagremus). Vi passerer enkelte huse og oplever lidt af livet på kanalerne bl.a. lokale fiskere og de store sandbåde. Trods et par timers søgen ser vi ingen krokodiller - indtil Jack the Snake pludselig råber: Krokodille! I vandkanten inde ved bredden ligger noget som kunne ligne en krokodille - eller er det noget som er lagt ud? Vi kan i alle tilfælde ikke vurdere om det vi ser nu også er en saltvandskrokodille. Bedre held næste gang.

Krydderiplantagen - Savoi Plantation

På samme udflugt er inkluderet et besøg på krydderiplantagen Savoi og efter yderligere en del kørsel gennem et frugtbart område med masser af små dyrkede områder, er vi fremme. Plantagen, der er gået i arv gennem de seneste 200 år, drives i dag af otte familier. På en forhøjning ved hovedhuset serveres en frokost med prøver på hvad plantagen producerer og efterfølgende spadserer vi gennem plantagen og hører om de forskellige frugter og krydderier/rødder som året igennem kan høstes. Vi får duft- og smagsprøver undervejs. På spørgsmålet om ejeren er uddannet på skole/universitet svares der, at han har lært alt om krydderier fra sin far. Vi ser hvorledes vand ledes gennem kanaler til de tørstende planter og hvordan der i øvrigt vandes. Efter rundturen (husk gode sko) er her naturligvis også mulighed for at købe forskellige krydderier og olier med hjem. Vær indstillet på at udflugten med flodsafari og krydderier  har en del kørsel på de små landeveje.

Næste morgen har vi nået sidste dag på denne rundrejse i Nordindien og står tidligt op for at køre til Goa lufthavnen, hvorfra vi rejser hjemefter med et hav af spændende oplevelser i bagagen.

Fakta om Indien - Goa

Hovedstaden i Indien er New Delhi. Delstaten Goa med en befolkning på ca. 1,8 mio. er en af de mindste delstat og ligger i det vestlige Indien ud til det Arabiske Hav. Frem til 1961 var Goa en portugisisk besiddelse. Goa er et populært rejsemål for både vesterlændinge og indere fra indlandet.

Befolkningstal i Indien: Ca. 1,3 mia. hvilket er Verdens næststørste befolkning (efter Kina).

Areal: Ca. 3.287.240 km²

Afstand fra Danmark: Ca. 5.855 km til New Delhi

Mest besøgte attraktioner: Rundturen mellem New Delhi og Agra (med Taj Mahal - et af Verdens 7 vinundere) og Jaipur. Ruten er kendt som Den Gyldne Trekant. Også badeferie f.eks. i Goa er populært.