Safari i Gondawana Game Reserve, Sydafrika
Safari i Gondawana Game Reserve

På denne rundrejse i Sydafrika kommer vi til det 110 km2 store safarireservat Gondwana Game Reserve, der ikke ligger langt fra The Garden Route og Mossel Bay.

Kwena Lodge i Gondwana Game Reserve

Området har fået sit navn efter det enorme superkontinent Gondwana, der for omkring 500 mio. år siden lå ved sydpolen og som spredte sig med kontinentalpladerne til nogle af Jordens nuværende verdensdele bl.a. Afrika. Det privatejede Gondwana Game Reserve bestod tidligere at fire store fårefarme, hvor fårene afgræssede området og hvor man havde plantet fremmedartede træer. Nu bekæmper man de invasive plantearter ved fældning for at genskabe den naturlige flora - den såkaldte fynbos (fine buske) som er helt specielt for Western Cape. Efterhånden som vi kører gennem det vidtstrakte og kuperede terræn, bliver de støvede grusveje mindre og mindre, indtil vi midt på dagen ankommer til Kwena Lodge, hvorfra vi skal på safari de næste to dage. Lodgen ligger som en hestesko omkring en dalsænkning med udsigt til et par mindre søer nede i dalen. Midt i lodgen ligger receptionen og på hver side hhv. restauranten og baren. Nedenfor ligger poolen. De luksuriøse hytter, der står på en række på hver side af dalsænkningen, ligner bikuber, men er opført i stil med det tidlige san-folks traditionelle hytter - blot meget større og med en komfort der ikke mangler noget. Hver hytte har en terrasse med et 180 graders udsyn over området.

Kwena Lodge med pool i Gondwana Game Reserve

Lodgen er ikke indhegnet, så de vilde dyr kan frit bevæge sig ind på lodgens område. Det konstaterer vi, da vi ved ankomsten møder en gruppe zebraer, som netop græsser uden for den tildelte hytte. Nu er zebraer meget sky og flytter sig nervøst, da vi nærmer os. Modsat er det med løverne, som tidligere er set vandre rundt på lodgen. Det er derfor nødvendigt at blive fulgt til og fra hytterne sammen med en af stedets rangere efter mørkets frembrud.

Zebra ved hytten

Blandt vilde dyr i Gondwana Game Reserve

Efter en dejlig frokost (al maden er inkluderet på lodgen) og tid til at slappe af foran hytterne, tager vi om eftermiddagen på den første tur ud blandt de vilde dyr. Fordelt i to åbne jeeps ført af dygtige ranger, der kan spotte - og fortælle om dyrene, går der ikke lang tid, før vi møder verdens største antiloper - elandantiloperne. De tonstunge dyr græsser fredeligt i det smukke landskab og lader sig ikke forstyrre af os. Lidt længere fremme ses koantiloper, men de er mere sky og helt tæt på dem kommer vi ikke. De terrængående jeeps kører let op og ned ad selv de stejleste småveje og pludselig ser jeg skyggen af en giraf nede bag en jordvold. Vi får vendt jeepen og kan iagttage tre graciøse giraffer fouragere, mens de spadserer gennem bushen.

Eland antilope

Sundowner i den sydafrikanske vinter

I august er det endnu vinter i Sydafrika, så det bliver koldt at sidde i den åbne jeep. Heldigvis er der forede ponchoer med, som vi kan tage på, men hue, tørklæde og vanter skal vi huske at medtage næste gang. For det bliver hurtigt koldt. På et udvalgt sted stopper vi for at nyde en sundowner, som udover kolde drinks også består af varme drikke med lidt styrkende i! Imens forsvinder solen bag bakkerne - og nu begynder vi at fryse.
Tilbage i lodgens bar luner vi os ved den åbne pejs, mens vi nyder et glas vin før middagen serveres i restauranten. Det er for længst blevet mørkt og en kvindelig ranger iført lygte følger os tilbage til hytten. På mit spørgsmål om hvad hun vil gøre, hvis vi møder en løve - nu hun ikke er bevæbnet - svarer hun, at vi blot skal stå helt stille, så vil løven højest sandsynligt blot spadsere forbi os!

Sundowner i den sydafrikansk vinter

Formiddagens game dive

Vi er tidligt oppe, for om morgenen er dyrene mest aktive og chancerne for at se dem større. Så mens det første lys sletter sporene efter den stjerneklare nattehimmel og mosekonen brygger ved søerne, stikker vi hovederne ud af hytten for at se, om der er fri bane til at spadsere frem til restauranten. Ingen dyr på lodgen. Det er en frisk, klar morgen, da vi atter ruller ud på safari i det naturskønne terræn, med bjergene som baggrundskulisse. Snart støder vi på impala og springbuk, der græsser på den store savanne.

Mosekonen brygger

Hvide næsehorn

På en højderyg møder vi næsehornene, der er forsynet med en sender på bagbenene, så man fra lodgen kan kontrollere, hvor de er. Krybskytteri er fortsat et stort problem i Afrika - også her - hvor udsigten til at tjene store penge på næsehornenes horn frister mange til at begå kriminalitet og løbe risikoen ved at være krybskytte. I Østen tror man fortsat på, at pulveret fra næsehornene horn kan medføre mirakler og betaler derfor store summer for det. Man kunne lige så godt bide negle - virkningen er den sammen. Men tro kan som bekendt flytte bjerge!
Nu har vi set én af de såkaldte "The Big Five" - der er: løve, leopard, bøffel, næsehorn og elefant.

Møde med hvide næsehorn

Flodheste skal vi også have respekt for

Ved en sø er der noget stort som tramper rundt i det høje græs, men vi kan ikke rigtigt se, hvad det er. Men vi kan høre det. Og snart kan vi også se et par flodheste ude i vandet. De er udmærket klar over, at vi iagttager dem på passende afstand fra vandkanten. En af de andre safarijeeps (her er flere på tur) er kørt fast tæt ved vandet og kan ikke komme fri med passagererne i vognen. Vi kører op bag dem og får passagererne til at stille sig længere væk fra søen bag vores jeep, mens deres egen kommer fri. Det er nødvendigt at vise stor respekt for flodhestene, der er skyld i de fleste dødsulykker forårsaget af vilde dyr i Afrika (når vi ser bort fra malariamyggen, som dog slet ikke findes i Western Cape). Det fortælles, at en flodhest kan komme op af vandet på tre-fire sekunder og angribe, hvis det passer den. Så respekt!

Flodhesten er et af Afrikas farligste dyr

Elefantfamilien

Mens vi søger efter løveflokken, kommer vi bl.a. til gnuerne, som straks flygter - lidt - for så at stop op og kigge tilbage. De har glemt hvorfor de flygtede. Vi har tidligere set elefanter på lang afstand nede i en dal, men nu står der pludselig en på vejen foran os. Det viser sig at være en hun med en fem år gammel unge samt en på blot seks måneder. Vi nyder synet af dyrene på tæt hold og kan høre den dybe brummen, som moderen afgiver. Roligt og uden frygt går de gennem bushen og spiser undervejs. En rigtig fin oplevelse. Nu har vi set to af "The Big Five".

Tæt på elefanter

Eftermiddag med fugle

Tilbage på lodgen er der frokost og et par timers hvil, som vi benytter til at se på fuglelivet omkring hytten. Vi må faktisk ikke bevæge os væk fra området, for man ved aldrig, hvad der gemmer sig bag næste busk!

Blandt lodgens mange fugle ses bl.a. solfugl

Eftermiddagens game drive

Så er det atter tid til en eftermiddag blandt dyrene og denne gang møder vi bl.a. en stor flok bavianer, ser flere forskellige fugle, inden vi kører til en særlig indhegning for at se bøfler. Indtil gruppen af bøfler er stor nok bliver de ikke lukket ud blandt løverne, men holdes inde på dette store område bag hegn. Bøflernes temperament er helt uforudsigeligt, så det er også et dyr, vi skal have respekt for og holde afstand til. Det var tre af "The Big Five".

Afrikansk bøffel

Men løvflokken ser vi ikke og leoparden er ekstrem sjælden og en strejfer, der ikke er her permanent. Og efter endnu en sundowner ved en ruin af en tidligere fårefarm kører vi tilbage til lodgen, hvor vi atter får serveret et dejligt aftenmåltid.

Løven er set

Efter en hyggelig aften følges vi tilbage til hytterne og pakker, for i morgen kører vi videre mod Capetown - Sydafrikas Moderby.

Fakta om Sydafrika

Hovedstaden i Sydafrika er Pretoria.

Befolkningstal: Ca. 56 mio.

Areal: Ca. 1.219.912 km²

Afstand fra Danmark:  Ca. 9.349 km til Johannesburg, ca. 10.078 km til Cape Town (Kapstaden)

Mest besøgte attraktioner: Nationalparken Kruger National Park samt Cape Town (Kapstaden) med vinområderne. Både Panoramaruten over Drakensberg-bjergene samt Garden Route langs Sydafrikas sydkyst er populære.