PRESSE: Anne-Vibeke fylder 50 år - et HELT liv med rejser
Log ind Log ind
Anne-Vibeke fylder 50 år - et HELT liv med rejser

Anne-Vibeke, hele Danmarks rejse- og campingdronning, fylder d. 12. december 50 år og kan se på tilbage på et liv med en bred paletten af uforglemmelige rejser, for Anne-Vibeke har rejst i over 100 lande og været Tv-vært på over 500 Tv-programmer.

Rasmus Schønning

Fotograf

Tilføj favorit

Anne-Vibeke fejrer 50 års fødselsdag med en nat i teltet

Samler på oplevelser

Anne-Vibeke, der også er mor til to meget berejste børn på hhv. 15 og 17 år, er gift med Tv-fotograf Rasmus Schønning, der sammen med fotograf Lasse Løndahl producerer alle de Tv-programmer, der er vist i landsdækkende tv – primært på dk4. Parret har de sidste 20 år sammen drevet produktionsselskabet Rejsejournalisten ApS, der også står bag AnneVibekeRejser.dk, foredrag mm.

- Hele mit liv har været en rejse i sig selv, og jeg havde aldrig troet, at vi kunne leve af det og tilmed drive et firma med ansatte. De første mange år arbejdede vi i døgndrift, men børnene var sammen med os og alle vores penge gik til rejser, mens vi byggede det hele op. Alt sammen med i meget tæt samarbejde med Tv-stationen dk4, som jeg elsker at arbejde sammen med, fordi det er et helt særligt sted, siger Anne-Vibeke.

Anne-Vibeke har et livsmotto, der går på at samle på oplevelser sammen med dem, hun holder af ud fra devisen om, at dem kan ingen tage fra hende, og de holder hele livet. Det gør forbrugsgoder ikke. Der er heller ingen, der kan stjæle ens livsoplevelser fra én. Der er også bliver ens egne resten af livet.

Anne-Vike samler på oplevelser sammen med dem, hun holder af.

Landsformand for Dansk Camping Union

2014 blev en milepæl for Anne-Vibeke, fordi Dansk Camping Union købte portalen CampingDanmark, som Rejsejournalisten siden 2001 havde gjort til Danmark største campingportal. For et halvt år siden blev Anne-Vibeke tilmed valgt som landsformand for Dansk Camping Union, der har 50.000 medlemmer og driver 22 campingpladser i Danmark.

• Det passer så perfekt ind i alt, hvad jeg arbejder med. Jeg elsker camping og har altid gjort det. Camping er ved at blive trendy igen - jeg har vist længe, fordi vi har så godt af at være i naturen, men nu ser vi en kæmpe trend, hvor folk tilvælger camping, både fordi det er en hel suveræn ferieform med masser af frihed, men også fordi vi lever i så stresset en samfund, som vi gør. Og så er camping på ingen måde, hvad det har været, og det gør det enormt spænde at arbejde med, siger Anne-Vibeke.

Netop kærligheden til camping er noget Anne-Vibeke er meget kendt for i hele Danmark. Ud over at være landsmand for DCU, så har Anne-Vibeke været vært på over 500 Tv-programmer om camping og rejser, lanceret Danmarks først App om camping og skrevet Danmarks første bog om camping.

En travl pige

Anne-Vibeke har siden barndommen i det vestjyske haft travlt. Med rygsæk forlod hun Danmark allerede som 17 årig, og har boet knap fire år i udlandet, lært seks sprog, og rejst på alle mulige måder fra krydstogt til storbyferie, vandring i Himalaya til camping i hele verden. Det er også blevet til to - snart tre - cykelture til Paris med Team Rynkeby, og de næste mange rejser er allerede i støbeskeen.

- Jeg bliver aldrig færdig med at samle på oplevelser sammen med familie og venner. Det er og bliver mit liv, og alle jeg møder på min vej, fortæller mig, hvor meget rejser betyder for dem. Man husker dem hele livet, så der er kun en vej, og det er uanset om det er Danmark eller udlandet, smiler Anne-Vibeke.

Skal sove i telt

Den runde fødselsdag er også en milepæl i livet, og en oplagt mulighed til at ønske og planlægge. Anne-Vibeke har en del på sin ønskeliste, men hun håber også, at andre vil bruge den søde juletid til at give familie og venner oplevelser i stedet for en masse ting. En gåtur i skoven er også en gaven, en nat i telt i december er også en oplevelse, og det er lige nøjagtig sådan 50 års dagen skal begynde for den berejste landsformand.

Anne-Vibeke skal sove i telt på sin fødselsdag d. 12. december.

Fakta om

ANNE-VIBEKE ISAKSENS BLÅ BOG

Gift: med tv-fotograf Rasmus Schønning

Mor: til to børn, Mie på 18 år og Mathias på 20 år

Født: 12. december

Bor: Lejre Kommune

Kendt fra: bl.a. Tv-serien Anne-Vibeke Rejser, der havde premiere i 2002 på dk4

Tv-vært: på over 500 tv-programmer på TV2, DR og dk4

Landsformand: Dansk Camping Union (2019-  )

Rejst og camperet: i over 100 lande, seks kontinenter, 45 amerikanske stater, 16.000 km i Australien mm.

Forfatter til: Danmarks første Campingbog og lancerede Danmarks første camping App

Andre bedrifter: Foredragsholder, løbet tre maraton og cyklet til Paris med Team Rynkeby to gange – trejde gang i 2020. Vandret til Everet Basecamp og kørt alle etaper af Tour de France to gange med campingvogn mm.

Idekvinde og initiativtager til Danish Camping Award

Formand og bestyrelsesmedlem: for Danske Rejsejournalister (1997-2020)