448 IMG_8958.jpg
Flodkrydstogt

Flodkrydstogt på Douro-floden

M/S Fernao de Magalhaes

Skibet, der tilhører det franske rederi CroisiEurope, ligger ved kaj under den sidste af de fem broer - Ponte do Freixo - som forbinder Portos nordlige og sydlige bydele over Rio Douro. 

Fra skibet er der også udsigt til den 60 meter høje jernbanebro Ponte Dona Maria, som blev bygget i 1877 af Gustave Eiffel (der bl.a. stod bag Eiffeltårnet i Paris).

Skibets navn er Fernão de Magalhães opkaldt efter den portugisiske opdagelsesrejsende, som vi kalder Ferdinand Magellan (1480–1521). Her indkvarteres vi i en af de 41 rummelige kahytter med dobbeltsenge, bord og stol samt eget bad og toilet og med masser af plads til store kufferter under sengen. 

Her er naturligvis TV og radio samt adgang til 220 volt stikkontakter.

Kahytterne er fordelt på tre etager, der også rummer bar med salon samt restaurant. Øverst er der adgang til soldækket, som er delvist overdækket. 

Efter en velkomstdrik i baren serveres tre retter veltillavet mad med tilhørende vine eller øl ad libitum.

Den første aften afsluttes i baren med en præsentation af skibets 28 mand m/k store besætning incl. kaptajn Richard og chefpurser Ricardo.

Graham’s vinhus i Porto

Efter en veldimensioneret morgenmadsbuffet går dagens udflugt til Porto for at besøge vinhuset Graham’s, der ligger i bydelen Vila Nova de Gaia på sydsiden af Douro-floden. 

Bydelen er kendt for de mange forskellige vinhuse, som netop her har store lagre af deres vine som dyrkes længere oppe ad Douro-floden. 

Ved kajen i Vila Nova de Gaia er her en prægtig udsigt over floden til Ribeira-siden i Porto, hvor de gamle huse står tæt og hvor kirkespir og tårne rejser sig højt op over husene. 

I floden ligger de såkaldte barcos rabelos - portsvinsbåde - til minde om gamle dage, hvor portvinen blev fragtet i tønder fra Peso da Regua og Pinhao længere oppe ad floden gennem det klippefyldte farvand med farer for at forlis undervejs til Porto. 
I dag transporteres vinen i store tankvogne - ikke så romantisk, men nok så sikkert.

I Graham’s vinhus besøger vi "vinkælderen", hvor vinen opbevares i både tønder og store kar og vi ser et lager af forskellige årgange, bl.a. husets ældste portvin fra 1868, der fortsat kan drikkes.

Portvinsfremstilling

Den dansktalende vært beretter om fremstilling af portvinen, der fås i mange forskellige udgaver alt efter drue og lagringsmetode. 

Portvin blev "opdaget" ved at englænderne tilførte alkohol til den almindelige vin for at den skulle kunne holde sig under den lange transport til England. 

I dag er teknikken helt fastlagt. Ved at tilføje 1/5 aguardente - en stærk alkohol på 77 procent - til vinen stoppes gæringsprocessen og vinen bevarer sin sødme med en alkoholprocent på 19-20%. 

Ruby udvikles på store kar og beholder sin mørkerøde farve. Tawny fremstilles på mindre fade, hvor den iltes mere og derved får en lysere farve. 

Hvid portvin fremstilles på grønne druer. Andre kvaliteter udvikles på flasker, og generelt er gamle portvine bedre udviklet (har flere smagsnuancer) end yngre – og er dermed også dyrere. 

Ud af et årti vil tre til fire årgange få betegnelsen vintage – årgangsvine – som er særligt gode. Vi prøvesmager tre forskellige portvine fra Graham’s produktion.