På tur i Vejle Ådal, Østjylland

Det er smeltevandet fra seneste istid, som har skabt den brede Vejle Ådal - Østjyllands længste og mest markante tunneldal. Ådalen strækker sig ca. 20 km. mod vest fra Vejle og ca. 20 km. mod øst ud i Vejle Fjord.

Bindeballe Købmandsgaard

Vejle Ådal har flere mærkede vandreruter, hvoraf flere udgår fra Bindeballe Købmandsgaard og det er netop her vi parkerer bilen. Der findes dog andre parkeringsmuligheder ved vandreruterne, men Bindeballe Købmandsgaard er et godt udgangspunkt både før og efter vandreturen. Denne købmandsgård blev etableret i 1897 da Vejle-Vandel jernbanen blev åbnet i troen på, at hvor toget gjorde holdt, ville der også opstå et lille samfund. I hestestalden ved pakhuset kunne folk få opstaldet deres heste, når de skulle med toget til Vejle. I 1957 blev banen nedlagt, men den gamle købmandsgård består og her har været handel uafbrudt gennem alle årene. I 1973 begyndte man at samle gammelt butiksinventar fra omkring 1900-tallet, så den gamle købmandsgård kom til at ligne det den var engang. Nu kan hele samlingen på over 5.000 vareenheder med originalt indhold samt købmandsinventaret ses på dette levende museum, der ud over butik også har en selvbetjent café samt formidler hytteudlejning.

At finde vej i Ådalen

Ca. 100 meter syd for købmandsgården fører en grusvej ind til venstre og krydser Bindeballestien. Vi fortsætter forbi en gård og er snart fremme ved en af P-pladserne i området - lige ved nogle fiskedamme. Her findes skilte med ruteforslag samt rutebeskrivelser. Vi følger den rute som er markeret med rød farve - en tur fra bjerg til bjerg på tværs af Vejle Ådal.

På sti i Vejle Ådal

Over Fortvad Bjerg

Vi drejer hen ad stien forbi Slotsbjerg og kommer derefter ud på åbne markarealer der skråner jævnt op mod toppen af Fortvad Bjerg. Her går kvæg, men dem skal man ikke være bange for.
Fra toppen er her et fantastisk syn ud over Vejle Ådal med et kuperede terræn. Ådalen kommer fra nord og svinger 180 grader syd for Runkenbjerg, hvor åen støder sammen med Egtved Å og fortsætter i nordøstlig retning. I dalbunden krydser vi Vejle Å på en fin bro, mens tyrekalvene kikker nysgerrigt på.

Udsigt fra Fortvad Bjerg

På siden af Runkenbjerg

Netop som vi er oppe på stien neden for Runkenbjerg, dukker et rådyr op i buskadset. Den kikker på os et øjeblik og går langsomt ind i det tætte krat og er væk.
Vi spadserer et stykke langs med den blå vandrerute og har man kræfter til det kan det anbefales at følge denne blå rute til toppen af Runkenbjerg - for at få udsigten herfra med.

Op ad Runkenbjerg

Langs Vejle Å

Tilbage på rød rute følger vi nu åen, hvori vandanemonerne stråler. Krattet Langs åen er visse steder tæt og her er brandnælder. Vi går over endnu en bro og følger hegnet tilbage til stien mod P-pladsen og videre tilbage til Bindeballe Købmandsgaard.

Vejle Å følges

Kaffe og kage på Bindeballe Købmandsgaard

Ved den gamle købmandsgård nydes eftermiddagskaffen. Herefter kan vi besøge Bindeballe Stations Museum lige over for købmandsgården, hvor man har genskabt billetkontor og ventesal med mange originale effekter fra den gamle jernbane.

En del af vandreruten i ådalen går på smalle trampestier, hvor tornede buske og brandnælder kan genere sart hud, ligesom det ikke kan udelukkes at man møder en hestebremse. Det kan derfor anbefales at gå med lange bukser og evt. langærmet skjorte. Her er også rådyr og dermed flåter, så tjek dig når du kommer hjem.

Tilbage ved Bindeballe Købmandsgaard

Fakta om Danmark - Vejle

Vejle er Danmarks 9. største by med ca. 114.000 indbyggere og ligger for enden af Vejle Fjord.

Største attraktioner: Givskud Zoo, Jelling-monumenterne med Kongernes Jelling, Bindeballe købmandsgård samt naturen omkring Vejle ådal.