I med- og modstrøm på Uggerby Å, Nordjylland

På vores ferie i Nordjylland tager vi på kanotur på Uggerby Å.

I kraftig modstrøm

Nu kommer vi ikke længere for forude ses et lille strømfald ned over nogle sten der stikker op af vandet. Vi padler tættere på og forsøger at rette kanoen op mod den kraftige strøm. Vi er på Uggerby Å og er padlet fra Uggerby Kanofart i Uggerby hvorfra vi  startede for blot halv times tid siden. Vi fik fortalt, at der godt nok var ekstrem lavvandet i åen, da der slet ikke er kommet så megen regn i dette forår som sædvanligt og at åen nu er ca. 70 cm. under "daglig vande", men at strømmen fortsat er kraftig. Det fik vi at mærke, allerede da vi gik i kanoen og begyndte vores tur op ad Uggerby Å. Efter ganske få meter var vi i en rivende strøm under broen i Uggerby og måtte virkelig lægge kræfter i for at komme opstrøms. Da vi var fri af denne strøm gik det jævnt op mod strømmen indtil nu. Vi kan se at eneste mulighed for at komme over dette strømfald er at stå ud af kanoen og trække den over. Det bliver vi hurtigt enige om at springe over og vender i stedet kanoen for at glide med strømmen ned ad åen - ud mod Tannis Bugt i Skagerrak.
(Senere hørte vi, at en gruppe kanoer, der havde været på en flerdages tur på åen, havde haft problemer med at komme ned over det kraftige strømfald og at en af kanoerne var væltet omkuld).
Nu går det meget let tilbage forbi Uggerby Kanoudlejning og vi glider stille og roligt mod nord på den snoede å, hvor det på brinken tydeligt ses, at åen mangler vand.

Op ad Uggerby Å mod strømfaldet

Flerdages ture

Uggerby Å har sit udspring ved Sterup, men er først sejlbar fra lidt før Ilbro og snor sig gennem det nordjyske landskab forbi Sønderskov, gennem Sindal, videre mod Mosbjerg, Bindslev og Uggerby inden den løber ud ved stranden i Tannis Bugt. Der er ca. 47 km sejlbart vand og hele turen, hvor man kommer gennem marker, enge og skov, kan gøres på ca. 11 timer.
Det anbefales dog at tage en overnatning eller to, hvis man vil padle hele strækningen.
Uggerby Kanofart leverer kanoer hvor som helst på strækningen, ved et af isætningsstederne og der er flere muligheder for at slå lejr undervejs f.eks. på lejrplads ved Sindal Marina, naturcampingen i Mosbjerg, der også har shelters, eller ved det gamle el-værk i Bindslev.

Uggerby Å løber gennem afvekslende landskab

Gennem dyb ådal

Det er ren afslapning at lade sig føre med strømmen ned ad åen. Der skal kun lidt justering af kursen ind i mellem, hvor åen snor sig gennem det smukke landskab. Udsigten er dog begrænset, da vi befinder os nede i ådalen - og endda på lavt vand. Men de maleriske brinker har vi hele tiden og ind i mellem møder vi nysgerrige heste, der nøje følger vores færd forbi dem. Denne solbeskinnede majdag uden vind er ideel for en tur på åen. Forårets vækster er skudt frem og løvet på bladene står friske og lysegrønne.

Heste på brinken

Nær Tannis Bugt

Vi glider ind i Uggerby Klitplantage og efter et par sving åbner landskabet sig og vi kommer ud i sivbevokset område. Lidt efter kan vi foran os skimte de første store klitter ved Tannis Bugt. Åen bliver bred og den kraftige strøm mindskes for næsten at forsvinde, da vi nærmere os gang-/cykelbroen lige før stranden. Vi glider nu forsigtigt langs den brede lyse strand og kan høre haves brusen. Ved Uggerby Å’s udløb i Tannis Bugt har vi sandstranden på venstre side og et ældre bolværk på højre side. Vi padler over til bolværket og betragter Skagerraks bølger slå ind mod åens udløb. Vi overvejre et kort øjeblik, om vi skal padle ud i havet og vende kanoen der, men risikoen for at få en "forkert sø" og derved kæntre er for stor, så vi padler i stedet over til stranden, hvor vi går i land og spiser den medbragte frokost. Normalt kan turen stoppe her og kanoerne vil blive afhentet.

Bro før Uggerby Å's udløb i Tannis Bugt

Mod strømmen

Det har været en let tur at glide ned ad åen og her kan alle være med - såkaldt "ferie i børnehøjde". Vi vil godt have lidt flere udfordringer og starter turen tilbage op ad åen - mod strømmen. Det er nu slet ikke vanskeligt på strækningen mellem havet og Uggerby. Kun få steder er der lidt mere modstrøm, der hvor side-bække løber ud i åen. Vi skal dog passe på sten som stikker op af vandet - og endnu mere vagtsomme på de sten der "gemmer sig" lige under vandoverfladen. Det er forreste person i kanoen der skal holde øje med disse forhindringer.
Igen kommer vi gennem den fredfyldte klitplantage og nu er havets brusen afløst af fuglekvidder. Mejse, drossel og solsort kan vi genkende, men her er mange flere lyde inde fra skoven. Et par ænder kommer flyvende lavt over åen. Noget må have forstyrret dem længere fremme og der går da også kun et øjeblik, inden vi igen møder en modgående kano.

Tilbage op mod strømmen i Uggerby Å

Forvirring om placering på åen

Senere møder vi flere kanoer. Det må være en hel gruppe på "skovtur" børn og voksne. Et par voksne kvinder råber over mod os, hvilken vej de skal padle forbi os, og vi forsøger at signalere, at de skal holde til højre. Men de lader strømmen bestemme og har ikke styr på kanoen. Vi forsøger at komme så langt til højre som muligt, men kvinderne har retning mod os og kommer ind foran på vores højre side og kanoerne glider med en let berøring ved siden af hinanden - heldigvis uden at der sker noget. Det er måske også lidt usædvanligt pludseligt at møde nogen padle "den forkerte vej"!
Senere møder vi et par herrer, der har børnene med på "ferie i børnehøjde" og de har fint styr på det med at padle kano. Det er en fornøjelse at se, hvor glade folk er for at være på kanotur.

Modgående kano med styr på tingene

Efter ca. to timer er vi tilbage ved Uggerby Kanofart, hvor der virkelig er kommet gang i kanoudlejningen. Vi har været heldige at have haft hele formiddagen næsten for os selv og efter at have afleveret kano, redningsvest og padler, kan vi nyde en kop kaffe ved den lille kiosk.

Uggerby Kanoudlejning i Uggerby

Fakta om Danmark - Nordjylland

Nordjylland markedsføres som Toppen af Danmark og Lysets Land.

Mest besøgte attraktion: Skagen, Råbjerg Mile, Rubjerg Knude samt naturen langs Danmarks kyster, herunder Limfjorden. Aalborg Zoo, Fårup Sommermarked og Jesperhus Feriepark.