Campingferie i Frankrig - Tour de France 2003, Saillagouse – Bagneres-de-Bigorre (15/21)

Vi starter dagen med at hente det forudbestilte morgenbrød hos lejrchefen. Vi er ved at blive afhængige af croissanter og pain au chocolat. Morgenmaden indtages foran campingvognen i den friske bjergluft. Det er stadig køligt, selvom solen skinner har den ikke rigtig fået fat endnu. Før vi ved af det er alle klar til afgang. Vi starter lige med at køre de kilometer vi ikke nåede i går.

I og med vi kommer fra den anden side skal vi igennem en tunnel for at komme op til Ax-Les-Thermes. Vejen er virkelig fin og noget af det bedste vi endnu har set i Pyrenæerne. Det er nok fordi størstedelen af trafikken kommer til bjergbyen fra denne side. Vi ankommer til byen uden problemer og kan starte nedkørslen til St. Giron, hvor dagens etape starter.

Der lægges hårdt ud med et par bjergpas, men det går fint over Col de Latrape (1.520 moh.) og Col de la Core (1.395 moh.). Skyerne ligger lavt, men det er utrolig flot.

73 km ude på ruten skal vi over Col de Menté, der ligger 1.350-1.400 moh.. Bjergvejen går gennem tæt skov og det er utroligt frodigt og grønt. Det går pænt op af, men igen ikke noget bilen ikke kan klare og slet ikke noget i forhold til f.eks. Col de Galibier i Alperne, hvor vi var helt oppe i 2.645 moh.. Vi kommer op over bjergpasset uden problemer.

På vejen ned kører vi forbi et skilt hvor der står 17 %. Det er det stejleste vi endnu har kørt på. Jeg kører i første gear og det går egentlig fint. Det eneste jeg bemærker, er, at bilen bremser meget mere end den plejer. Det tænder den røde lampe hos mig, for det betyder formentlig at campingvognens bremser har sat sig fast eller er ved det. På et fladt stykke giver jeg gas og den er god nok. Det føles som om jeg har to campingvogne bag på. Jeg holder ind til siden og forsøger at løsne bremserne med "håndbremse-tricket". Det lykkedes.

(Detaljeret råd og tips om bjergkørsel – se linket længere nede på siden)

Et par kilometer senere er den gal igen. Jeg holder igen ind til siden og da jeg kommer hen til baghjulet af campingvognen lugter det virkeligt grimt. Fælgene er MEGET varme og mens jeg står og overvejer, hvad jeg skal gøre falder pyntekapslen af. Den er af plastik og er simpelthen smeltet. Hold da fast. Jeg holder et sted, hvor trafikken kan passere, så der er ikke andet end at vente til bremserne er helt kolde.

Vi snakker om, hvad det er der gør forskellen fra Alpernes meget stejle nedkørsler til i dag. I Alperne kørte vi meget stejlt ned, men ikke ret lang tid. Først på dagen kørte vi også ned af, men ikke på noget stejlt, men til gengæld kørte vi i rimelig lang tid. Vi har bare ikke tænkt så meget over det, fordi det ikke har været så stejlt. Men denne nedkørsel oven i, der både er lang og stejl, gør, at vi nu har nået grænsen for, hvad campingvognen kan klare.
Efter 1 ½ time vurderer vi, at det er forsvarligt at køre videre. Det virker ikke som om, at bremserne har taget skade, men jeg vil for en sikkerheds skyld for dem tjekket en ekstra gang ved næste serviceeftersyn.

De næste bjergbyer vi kommer igennem, er af en hel anden karakter end tidligere. Alle bygningerne er grå og virker spartanske. Men de har sin helst egen charme. Vi triller gennem den en by efter den anden fro endelig at passere Col du Portillon (1.320 moh.) og Col de Peyresourde (1.569 moh.) for endeligt at slutte i Lourdervielle. Ingen af disse to bjergpas volder os problemer.

Det er kun sen eftermiddag, så vi fortsætter til Bagneres de Bigorre, hvor morgendagens etape starter. Her finder vi en hyggelig lille campingplads i udkanten af byen. Der er ikke mere end det vi lige behøver, lige bortset fra et badekar til Mathias. Jeg låner en vaskebalje af lejrchefen, og så er der dømt badning.
Resten af dagen går igen med råhygge og afslapning. Rasmus tjekker at alle vores optagelser er som de skal være og at morgendagens etape er tjekket af. Og den bliver spændende.

Vi skal nemlig over det karismatiske bjerg Col de Tourmalet 2.115 moh.. Bjerget blev passeret første gang i 1910, og er et af de bjerge man har valgt at tage med i dette års Tour de France, selv om det ikke har været med siden starten i 1903.
Cykel der kørte over i 1910 findes på toppen af bjerget på en lille cafe. Det store spørgsmål for os er om campingvogne skal med i morgen? Det har vi ikke besluttet endnu.
På gensyn til en ny bjergtagende dag i morgen.

Køredata

I dag har vi kørt: 268 km
Samlet antal km afgang fra siden Danmark: 5170

Tips til bjergkørsel

Vi har samlet alle vores erfaringer om bjergkørsel med campingvogn i en artikel.
Hvis du gerne vil læse den så

Klik Her

Vogntog og udstyr

Vi kørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trak særdeles godt.
Kias hjemmeside: www.kiamotors.dk
Se dieselforbrug under faktaoplysninger.

Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, køkken, badeværelse og siddegruppe.
Hobbys hjemmeside: www.caravans.dk

Solsejl fra Isabella.
Læs mere her www.isabella.net

Cyklen er af mærket Mosquito XPlicit.
Læs mere på www.mosquito.dk

Den lille cykel er kun med for sjov.

Campingplads

Vi boede på
Camping Domaine le Cerdan, Saillangouse
Pris: 18,20 Euro
3 voksne, 1 baby og strøm (10 ampere)

Faktaoplysninger om Tour de France turen

Få alle fakta for Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønnings Tour de France med Campingvogn.

Inklusiv kørte kilometer, diesel- og gasforbrug, informationsmateriale, rejsebøger og campingpladser m.m.

Klik Her

Mere information

I forbindelse med Tour de France med Campingvogn har Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning m.fl. produceret 3 Tv-programmer. Sendetiderne bringes her på portalen.
I løbet af vinterhalvåret holder Anne-Vibeke foredrag hos en lang række Hobby-forhandlere rundt omkring i landet. Hold øje med din lokale Hobby-forhandlere, hvis du er interesseret.

Kommentar og spørgsmål kan mailes til Anne-Vibeke Isaksen på anne-vibeke@rejsejournalisten.dk

Dagens etape – 191 km

Saint-Girons - 0 km.
Lacourt - 3 km.
Oust - 14 km.
Erce - 21 km.
Aulus-Les-Bains - 29 km.
Col de Latrape - 35 km.
Pont de la Taule - 48 km.
Seix - 52 km.
Senetenac-D’Oust - 55 km.
Col de la Core - 87 km.
Aret - 78 km.
Bordes-Sur-Lez - 81 km.
Castillon-En-Couserans - 83 km.
Audressein - 84 km.
Argein - 87 km.
Aucazein - 89 km.
Illartein - 90 km.
Orgibet - 92 km.
Saint-Lary - 97 km.
Portet - D’Aspet - 100 km.
Col du Portet-d’Aspet - 103 km.
Ger-De-Boutx - 112 km.
Col de Ment - 118 km.
Boutx - 125 km.
Saint-Beat - 128 km.
Arlos - 130 km.
Fos - 134 km.
Pontaut - 140 km.
Les - 143 km.
Saint-Mamet - 164 km.
Saint-A
Ventin - 171 km.
Cazeaux-De-Larboust - 173 km.
Garin - 174 km.
Loudenvielle-Le-Louron - 191 km.

Se hele ruten på www.letour.fr

Resultater

Vinderen af dagens etape: Lance Armstrong 4t 29m 26s
Den gule førertrøje bæres af: Lance Armstrong 65t 36m 23s