Campingferie i Frankrig - Tour de France 2003, Morzine – Le Bourg-d´Oisans (9/21)

Læs mere om Tour de France turen 2003 på AnneVibekeRejser.dk

Sallanches

Vi forlader campingpladsen og kører ned i dalen igen for at komme til Sallanches, hvor dagens etape starter.

Der er kaos i den lille by for hele torvet i centrum er et overvældende marked. Der må vi selvfølgelig ind.

Floden adskiller markedet, således at der er spiselige ting på den ene side og ikke spiselige på den anden.

Vi kører rundt og rundt for at finde en parkeringsplads, men i og med jeg kan se, at et utal af franskmænd allerede har lavet deres fantasifulde parkeringer, er jeg klar over at det bliver en svær opgave.

Parkerer campingvognen

På dette hjørne finder vi dog en ledig bås, så jeg foreslår, at vi kobler campingvognen af, kører den ind i parkeringsbåsen med trækket væk fra vejen, så man ikke bare kan køre hen og hægte den på og så køre væk.

Bilen stiller vi ved siden af (ulovligt), og satser på, at parkeringsvagterne går i lidt større sko i dag, når der er så mange mennesker.

Overflødighedshorn af friske råvarer

Vi handler, smager, dufter, lytter, smager igen og handler lidt mere. Det er et overflødighedshorn af friske råvarer, velsmagende specialiteter og det summer af liv, så det hænger ved én resten af dagen.

Der hersker slet ingen tvivl om, hvad mad betyder for franskmændene, efter et par timer på et marked. De elsker det simpelthen af hele deres hjerte. De går op i det og bruger tid på det.

Ikke kun på at handle og tilberede, men også på at spise og nyde det. Men de har også mange gode spiser at komme efter.

Musik i gaden

En trio af gademusikanter sætter prikken over i´et med deres glade musik. Børnene danser rundt. Som voksen har man også svært ved at stå stille.

Handler ind til frokost

Jeg er i fuld gang med at fylde kurven med friskbagt brød, veltørrede skinker og pølser, frisk frugt og grønt og duftende oste.

Jeg kan slet ikke få nok af de franske godter og glæder mig til vi skal spise frokost.

Priserne er en del højere i forhold til supermarkeder, men efter min mening er pengene givet godt ud, hvis man sætter pris på et godt måltid.

Videre mod Albertville

På vejen videre mod Albertville, der var vært for de Olympiske Lege, har vi de højeste bjerge i Europa mod øst.

Vejret viser sig fra sin bedste side og bjergtoppe som bl.a. Mont Blanc troner stolt ved siden af os.

Der er stadig sne på toppen og meget af det forsvinder slet ikke.

Vi kan også se de imponerende gletschere trods den lange afstand.

Højest beliggende pas på hele touren

I St. Michel de Maurienne finder vi vejen til en af de andre klassikere på Tour de France, nemlig bjergene Col du Télégraphe 1.566 moh og Col du Galibier 2.646, der i øvrigt er det højeste beliggende pas på hele Tour de France.

Højden er som sådan ikke noget problem, hvis ellers vejen ikke er for stejl til at komme derop.

Tager chancen

Jeg vil starte med at sige, at det, der gør turen speciel for os er, at vi skal have campingvognen med hele vejen, for at følge Tour de France.

Under andre omstændigheder, og som jeg også vil anbefale, stiller man campingvognen på en campingplads nede i dalen og så kører de forskellige pas med bil alene.

Vi tager ingen chancer, så hvis vi vurderer at vi ikke kan kommer over passet med campingvogn og dermed følge Tour de France etaperne, må vi køre uden om bjerget, også selv om det betyder flere timers ekstra kørsel.

Col du Télégraphe

Det går fint over Col du Télégraphe, selv om bilen er kommet på arbejde. Jeg kører i første gear med 3.500-4.000 omdrejninger, men bilen trækker godt og på intet tidspunkt føler jeg at den mangler trækkræft.

Campingvognen vejer alligevel 1.200 kg og det stiger flere steder op til 12%.

Det går langsomt, men sikkert. Bilen er til gengæld tørstig.

Det er næsten som om man kan se nålen bevæge sig, men vores aircondition kører på næsten fuld blus, så der skal bruges noget brændstof.

Danske kendinger

Efter Valloire kommer der en langstrakt bjergvej med ganske få stigninger.

Her skifter vejret og det begynder at støvregne. Spørgsmålet er om sigtbarheden på toppen af Col du Galibier er særlig god.

Vi kører stille og roligt der ud af, og tager tingene som de kommer.

3-4 km før toppen begynder det for alvor at stige.

Vi ser de store cykelrytters navne malede af entusiastiske tilskuere med fed hvid maling på vejen. To af vores egne har også været her.

Riis og Hamburger. Det er ganske enkelt for sejt.

Højeste punkt med campingvogn

Vi når toppen 2.645 moh. og det er det højeste jeg nogen sinde har været oppe med en campingvogn. Vi er selvfølgelig glade og rimelige fortrøstningsfulde med hensyn ti, der venter os senere på Tour de France, også selv om det skal vise sig, at der er andre pas vi ikke kommer over, dog af andre årsager.

Vi er der ikke længe for der er ganske enkelt koldt på toppen og udsigten har vi til gode.

Nedkørsel på 12 %

Hvis ellers bilen kan trække og vejforholdene er i orden til at køre over et pas, er det som regel ikke noget problem. Men husk er du i tvivl, så lad være.

Det som mange undervurderer er nedkørslen, som kan vise sig at være endnu mere farlig.

Nedkørslen fra Col du Galibier er 12 %, men kun lige de første 3-4 kilometer, så er det knapt så stejlt, selvom det fortsat går ned af.

Den gyldne regel, er at du skal køre ned i samme gear, som du kører op. Det kan lyde voldsomt, fordi motoren kører med mange omdrejninger, men det har sine fordele.

For det første køler den, for det andet bremser den.

Det vil med andre ord sige, at du ikke hele tiden bremser med bilen bremser for gør du det, så risikerer du at de brænder fast. Så brems så meget som muligt med bilens motor.

Første og anden gear hele vejen ned

Vi kører i første og anden gear hele vejen ned, men stopper også flere gange for at tjekke påløbsbremsen på campingvognen.

For her kan det næste problem opstå. Det er en enorm belastning, når man kører ned. Når jeg kører ud af hårnålesvingene giver jeg lidt gas, så bilen trækker campingvognen og for at campingvognens bremser slipper, så de ikke sætter sig fast.

Fortsætter til Alpe d´Huez

Vi kommer flot ned af bjerget og fortsætter ned over Col du Lautaret og La Grave, inden vi kommer til Le Bourg-d´Oisans, som ligger for foden af Alpe d´Huez.

Vi finder først vores campingplads og jeg spørger lejrchefen, om han mener, det er muligt at køre op på toppen af Alpe d´Huez med campingvogn. Han ryster kraftigt på hovedet og siger, at det synes han under ingen omstændigheder, at vi skal.

Vi beslutter os for at lade campingvognen stå på campingpladsen og kører op i bil. Det drejer sig om 19 km opstigning, og nu er det gået godt over Col du Galibier, så der er ingen grund til at presse citronen.

Vi kører op uden campingvogn.

Storslået udsigt

Lejrchefen fortæller os, at rekorden for at køre fra dalen og op på toppen til byen Alpe d´Huez i 1860 moh er 37 minutter.

Det sætter det hele i perspektiv, at Tour de France rytterne først skal køre 200 km over ikke uimponerende bjergpas som Col du Galibier i løbet af de 200 km, for til sidst at slutte af med 19 kilometer med 21 hårnålesving til toppen. Det går op, op og atter op. Føj for søren. Det er fuldstændigt umenneskeligt.

Det tager os 23 minutter at køre op i bil, og udsigten er storslået. Ganske enkelt.

Tilbage til campingpladsen

Tilbage på campingpladsen bliver det tid til at se dagens optagelser igennem, tjekke billeder og ajourføre vores notater.

Alt sammen sker under en solrig og blå aftenhimmel med franske specialiteter på bordet.

I morgen skal vi over nye bjerge, og der venter os også en lille overraskelse.

Vi ses i morgen.

Tips til bjergkørsel

Vi har samlet alle vores erfaringer om bjergkørsel med campingvogn i en artikel.

Hvis du gerne vil læse den
Klik Her

Vogntog og udstyr

Vi kørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trak særdeles godt.

Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, køkken, badeværelse og siddegruppe.

Solsejl fra Isabella.

Cyklen er af mærket Mosquito XPlicit.

Campingplads

Vi boede på
Le Pre´ (Montriond)
Pris: 19,10 Euro – Det dyreste sted indtil videre i forhold til hvad pladsen kunne tilbyde.
3 voksne, 1 baby og strøm (10 Ampere)

Læs mere om Tour de France turen 2003 på AnneVibekeRejser.dk